"Jednání se týkají klíčových témat, jako je harmonogram výstavby nové továrny, vybudování rychlostní komunikace spojující Nošovice se Žilinou (kde vyrůstá automobilka dceřiné společnosti Kia), pobídky pro subdodavatele automobilky či příprava memoranda o této investici," řekl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac.
Hyundai se zatím nerozhodla, zda bude do stavby nové továrny investovat v ČR, nebo v jiné zemi. Šance ČR jsou však údajně vysoké. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban je přesvědčen, že jednání budou úspěšná. Memorandum, které bude závazně definovat podmínky investice Hyundai v ČR, by podle něj mohlo být hotové do poloviny února. Zástupci Česka a automobilky by jej pak měli podepsat v závěru února na zasedání vlády v Ostravě.
Vedení korejské firmy žádá od české strany například garance, že správní řízení, která předcházejí začátku investiční výstavby, se nebudou prodlužovat a neohrozí zahájení výstavby automobilky.
Sever Novinky.cz v sobotu večer s odkazem na webové stránky www.cihannews.com informoval, že se Hyundai rozhodl umístit investici v ČR. Podle těchto stránek již zaslal jeden z předních členů managementu firmy Hyundai tureckému ministru průmyslu Ali Coskunovi dopis s vysvětlením, proč hodlá společnost investovat v ČR. Mluvčí firmy však tuto informaci nechtěl komentovat. Zprávu o definitivním rozhodnutí společnosti Hyundai investovat v ČR zatím nepotvrdil ani ministr Urban, ani agentura CzechInvest.
Hyundai chce do stavby továrny investovat zhruba miliardu eur (29 miliard korun), podle mluvčí Moravskoslezského kraje dokonce 45 miliard korun, a ročně vyrábět asi 300.000 vozidel. Továrna by měla přímo zaměstnat kolem 3000 lidí, v dodavatelských firmách by mohlo podle CzechInvestu vzniknout více než 10.000 míst.
"Mám velkou obavu, že to dopadne jako v Kolíně, kde nakonec to nebude řešit místní zaměstnanost či nezaměstnanost. Mám velkou obavu, aby nakonec ta pracovní místa (v Hyundai) nenaplnili pracovníci, ať už z Polska, Slovenska nebo odjinud," řekl novinářům v Ostravě předseda ODS Mirek Topolánek.
Dodal, že proto musí být vyvinut velký tlak na to, aby v závodu automobilky Hyundai byli zaměstnáni čeští pracovníci. Podle Topolánka to však neumožňuje současná úroveň sociální podpory. "Jinak by to dopadlo jako v Kolíně, že město bude zadlužené, protože musí stavět domy pro nově příchozí zaměstnance a regionální nebo subregionální zaměstnanost se nezvýšila," podotkl Topolánek.