Výroba, provoz a obsluha vleků by měly podle příslušné novely zákona o drahách nově podléhat kontrole tak, aby byla zajištěna vyšší bezpečnost lyžařů, kteří využívají tato zařízení. S tím senátoři souhlasili. "Pokud zabezpečíme technickou kontrolu státním úřadem nad provozem všech lyžařských vleků, tak nebude nutné, abychom požadovali na provozovatelích, aby měli vázanou živnost," uvedl senátor ODS František Kopecký.
Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) se postavil proti zrušení provozování vleků jako vázané živnosti. Poznamenal, že by provozovatelé museli mít minimálně jen středoškolské technické vzdělání a tříletou praxi. "Mohli bychom vyloučit prodavače párků někde u rybníka, kteří by se v zimě provozovali vlek," řekl.
Už i při schvalování zákona ve sněmovně směřovaly výhrady proti zařazení práce vlekařů mezi činnosti vázané nebo ke zvýšení administrativní zátěže kvůli kontrole vleků.
V Česku je celkem asi 1000 lyžařských vleků, které během jedné sezony přepraví více než 50 milionů lidí. Svaz provozovatelů lanovek a lyžařských vleků sám informoval o nedobrém technickém stavu některých vleků, nedostatečných prohlídkách a zanedbávání péče o tažná lana.
Pokud bude novela přijata, budou muset provozovatelé lyžařských vleků do 16 měsíců ode dne účinnosti novely také požádat Drážní úřad o vydání průkazu způsobilosti určeného technického zařízení. O změnu živnosti by museli vlekaři, pokud sněmovna prosadí svou verzi, požádat do deseti měsíců od účinnosti zákona, která má nastat měsíc po vyhlášení ve sbírce zákonů. S ohledem na délku legislativního procesu by se tedy zřejmě ještě netýkala příští lyžařské sezony.