Mezi součástkami, které jsou ve skladech od roku 2002, Prima jmenovala například ruční pumpu na olej za 40 tisíc Kč či několik toalet po 200 tisících korunách. "Je to nesmírný podvod vzhledem k tomu, že jde o náhradní díly, které zřejmě nebudou nikdy použity, protože jejich záruční lhůta mezitím už uplyne. Obávám se, že jsme si koupili drahý železný šrot," citovala člena dozorčí rady ČD a šéfa železničních odborů Jaromíra Duška.
"My se domníváme, že byly pořízeny některé náhradní díly, které České dráhy nemohou a ani do budoucna nevyužijí," řekl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Nákup náhradních dílů je podle Primy o to podivnější, že případné potřeby pokrývá garanční servis výrobce. Směnky na nepotřebné díly vystavil tehdejší generální ředitel ČD Dalibor Zelený. Současné vedení drah podalo podnět k prošetření tohoto obchodu, uvedla Prima.
Žádný z vlaků Pendolino, které dráhy nasadily do provozu, v současnosti nejezdí; postupně je vyřadily poruchy v softwaru. Jejich výrobce, italská firma Alstom, by měl vlaky opravit do konce ledna. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.