Nyní obchodníkům za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozí maximálně milionová pokuta. U prohřešků proti zákonu o potravinách je maximální sankce tři miliony korun. "To jsou pokuty, které takoví giganti, jako jsou obchodní řetězce, pocítí zřejmě velmi málo. Za takové přestupky, kdy se prodává zkažené maso nebo jsou přelepovány lhůty spotřeby u sýrů, si dovedu představit, že bychom dali maximální sazbu," zdůvodnil již dříve zamýšlené zvýšení pokut ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
"Je to naprosto neadekvátní, ta suma naprosto vybočuje z našeho sankčního systému. Padesát milionů korun je pokuta, která se nikomu nepodaří vybrat," prohlásil poslanec ODS Jaroslav Pešán. "Je to návrh, který slouží ku prospěchu občanů ČR a ochraně jejich zdraví," prohlásil Urban.
Kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce loni v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. ČOI v obchodních řetězcích provedla v loňském roce 3662 kontrol a různé prohřešky proti zákonům odhalila v 935 provozovnách. Za nedostatky včetně předražování nákupů ČOI loni uložila rekordní pokutu milion korun obchodnímu řetězci Ahold.
Se zamýšleným zvýšením pokut nesouhlasí Svaz obchodu a cestovního ruchu, který tento návrh považuje za populistický. Naopak Sdružení obrany spotřebitelů se zpřísnění sankcí zamlouvá. Mluvčí SOS Ivana Picková řekla, že obchodníci se nezlepšili ani po nedávné sérii kontrol, a tudíž je zvýšení pokut na místě.
Samotný zákon počítá s tím, že provozovatelé tržnic povedou evidenci údajů o obchodnících, kteří na tržištích nabízejí zboží. Stánky na tržnicích by měly být napříště označeny identifikačními údaji o prodávajících. Provozovatelé tržišť budou mít také povinnost vést evidenci nájemců prodejních míst.
"Při kontrole tržnice máme za současného stavu šanci bezproblémově prověřit tak pět stánků ze sta," uvedl již dříve ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný. Většina nepoctivých prodejců prý ihned po zahájení kontrol stánky opustí, a inspektoři poté obtížně zjišťují, kdo závadné zboží prodával. Už by se neměl stát případ, kdy inspekce bezmocně stojí před narychlo zavřeným stánkem s podezřelým zbožím.