ÚOHS potvrdil, že vítězem tendru na mýtné je Kapsch

27.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 27. ledna (ČTK) - Antimonopolní úřad potvrdil výsledky tendru na dodavatele systému pro výběr elektronického mýtného. Vítězem soutěže je tedy firma Kapsch. Řekl to náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Úřad své rozhodnutí již doručil některým účastníkům řízení.

Soutěže na dodavatele mýtného v ČR se účastnili čtyři uchazeči. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Ministerstvo dopravy tři nabídky vyloučilo z formálních důvodů, v tendru tak zvítězil Kapsch. Autostrade a Mytia kvůli tomu podaly podnět k ÚOHS.

Generální ředitel firmy Damovo ze sdružení Mytia Sepp Leigruber řekl, že firma podá proti rozhodnutí rozklad. "Jsme si jisti, že ministerstvo vůči našemu sdružení postupovalo diskriminačně," řekl. "Navíc nemělo vůli vybrat nabídku, která by byla pro Česko výhodná," doplnil. Mytia nabídla podle Leigrubera obdobný prověřený systém jako Kapsch za cenu o sedm miliard korun nižší než vítězná firma.

Zástupce Autostrade řekl, že firma bude reagovat, až úřad své rozhodnutí zveřejní oficiálně, nebo ve chvíli, kdy obdrží vyrozumění. Ani Mytia ani Autostrade zatím oficiální rozhodnutí nedostaly.

Obě firmy již dříve avizovaly, že pokud úřad postup MD v tendru schválí, podají rozklad. O něm by pak rozhodoval předseda antimonopolního úřadu. Rozklad má přitom odkladný účinek. Pokud by neuspěly ani s ním, uvažují o správní žalobě. Ta však již odkladný účinek nemá. Dalším krokem by mohly být stížnosti k Evropské komisi.

Kapsch ale již rozhodnutí má. Podle člena představenstva rakouské firmy Kapsch TrafficCom Erwina Toplaka byla firma od začátku přesvědčena o tom, že nabídla Česku řešení systému elektronického výběru mýta šité na míru. Důležité podle něho je, že Kapsch při sestavování nabídky zohlednil platné zákony ČR i požadavky zadavatele a samotného zadání výběrového řízení.

Pro českou síť vybraných komunikací zvolil Kapsch novou koncepci řešení, které umožňuje v budoucnu například přechod na jinou technologii. "Do budoucna to umožní i desítky nadstandardních tzv. telematických služeb," řekl generální ředitel Kapsch Telecom Karel Feix.

Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat 1. ledna 2007 minimálně na 970 km dálnic. Platit by měly kamiony nad 12 tun. Kapsch nabídl, že je schopen vybudovat systém od roku 2007 hned na 2100 km dálnic a silnic 1. třídy.

Výnos z mýtného by se v prvním roce, kdy MD počítalo se zpoplatněním 970 km, měl pohybovat kolem osmi miliard korun. V budoucnu, kdyby stát zpoplatnil i menší nákladní vozidla, by se mohl vyšplhat na 14 i více miliard korun. Stát by neměl za infrastrukturu nic přímo platit. Systém se bude postupně splácet až z vybraného mýtného.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK