Smlouvy pojišťovny UNIQA, jejichž platnost končila ke konci roku, jsou již všechny obnoveny. Ostatní jsou podle mluvčí Petry Strejčkové obnovovány průběžně. "Obecně lze říci, že z loňských 120 pojistných smluv je většina již obnovena na další rok, s ostatními kancelářemi nyní jednáme," dodala Strejčková.
Česká podnikatelská pojišťovna pro rok 2006 zatím pojistila téměř 130 CK. Jednání vede s přibližně další stovkou kanceláří. "Naším sítem neprošlo téměř 50 kanceláří," uvedla mluvčí pojišťovny Tereza Fricová. Lídr trhu, pojišťovna Generali, pojistila přes 312 touroperátorů.
Zatímco loni uzavřelo u České pojišťovny pojištění záruky pro případ úpadku šest desítek CK, letos jich ČP eviduje 72. Dvě známé kanceláře však kritéria pro uzavření smluvního vztahu nesplňovaly, podotkl mluvčí Václav Bálek.
Z nových poptávek po pojištění UNIQA odmítla pár těch, které nevyhověly minimálním požadavkům na hospodaření nebo na objem tržeb. Upisovací kritéria ani sazby pojistného se podle Strejčkové nějak zásadně neměnily, ale podmínky se prý upravují individuálně na základě dosažených výsledků cestovních kanceláří, a to většinou k lepšímu.
Cena pojištění u Generali se mění v závislosti na vykázaných finančních výsledcích jednotlivých kanceláří. Pojišťovna změkčila upisovací pravidla pro pojištění, poskytuje věrnostní slevy pro stálé klienty a u sezonních kanceláří požaduje spoluúčast pouze na čtyři měsíce hlavní sezony, upozornila mluvčí pojišťovny Renata Werliková.
Mezi nejdůležitější kritéria, která umožňují sjednání smlouvy, patří hlavně minimální třímilionové roční tržby z prodeje zájezdu, alespoň tříleté působení na trhu a požadavek kladného vlastního jmění, připomněl Bálek. Na špatném hodnocení hospodaření CK se podle něj může negativně projevit velká zadluženost firem.
V ČR loni působilo zhruba 800 CK. Kanceláři bez pojištění musí živnostenský úřad odebrat koncesi. Sdružení na ochranu klientů CK doporučuje, aby lidé při nákupu zájezdů důsledně kontrolovali, zda má vybraná firma pojištění uzavřené. Zákazníci, kteří si koupili zájezd od kanceláře bez pojištění proti krachu, mohou požadovat vrácení peněz. Klient může v takovém případě stornovat zájezd bez poplatků.
Dostane-li se některá pojištěná CK do potíží, pojišťovna se postará o její klienty, kteří se už v té době na zájezdu v zahraničí nacházejí, nebo kteří zaplatili cenu či zálohu za zájezd a na dovolenou teprve čekají. Loni pojišťovny takto řešily několik případů úpadku cestovní kanceláře.