ČSA investovaly do rozšíření výcvikového střediska přes 100 mil.

01.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 1. února (ČTK) - České aerolinie investovaly do rozšíření svého výcvikového střediska přes 100 milionů korun. Řekl to ředitel střediska Miloš Kvapil. Dnes začal výcvik na novém pevném simulátoru pro letouny ATR. Zařízení, na kterém se školí noví piloti, stálo 36 milionů korun. Za dalších 23 milionů získaly ČSA výcvikové zařízení pro piloty a technický personál pro letouny Airbus 320.

Samotný objekt s učebnami začne sloužit naplno v březnu. Školit se v něm budou nejen piloti a letušky, ale také technický personál. Stavba přišla na 60 milionů korun. Výcvikové středisko je nyní na hranici kapacitních možností. V několika typech kurzů školí řádově 560 pilotů a 1200 palubních průvodčích ČSA a desítky externích zájemců ročně. Po zprovoznění nově budované části by se jeho kapacita měla téměř zdvojnásobit.

Loni kapacitu z větší části pokryl výcvik vlastních zaměstnanců ČSA. Letos ale dopravce nepočítá s náborem leteckého personálu, a tak středisko většinu kapacity nabídne cizím dopravcům, především z východní Evropy.

Největší novinkou, kterou bude středisko ČSA nabízet od května, je plně pohyblivý simulátor na nový letoun ve flotile ČSA Airbus 320. Zařízení v hodnotě kolem 250 milionů korun získal dopravce v rámci kontraktu na nákup 12 nových letounů, které bude od Airbusu přebírat postupně od letošního roku.

Simulátor, který dokonale napodobuje funkce a ovládání letounu, měly ČSA dosud pouze na letoun Boeing 737 klasické generace. Na ostatní typy, z nichž sestává flotila ČSA, tedy na stroje pro krátké tratě ATR a na dálkové letouny Airbus 310, se musejí piloti jezdit školit do zahraničí, převážně do Francie, ale také například Švédska.

Nová část objektu výcvikového střediska počítá s umístěním ještě jednoho plně pohyblivého simulátoru. Dopravce ho plánuje pořídit v následujících letech. Zatím ale není rozhodnuto, o jaký typ půjde. Bude záležet na poptávce po letových hodinách na simulátorech. Ta je v posledních letech vysoká, a návratnost simulátoru je tak rychlá, pohybuje se kolem šesti let.

Ve hře je možnost pořídit simulátor pro letouny Boeing 737 nové generace, které sice ČSA samy ve flotile nemají, ale po hodinách na simulátoru pro tento stroj je v regionu velká poptávka. Možné je ale také to, že se ČSA nakonec rozhodnou pořídit simulátor pro letouny, které vyberou jako nástupce dálkových Airbusů 310. Zatím ale ještě ani nepadlo rozhodnutí, kdy by ČSA měly dálkovou flotilu začít obnovovat. ČSA také jednají s Airbusem o možnosti zařadit pražské výcvikové středisko do sítě školících zařízení Airbusu.

V nových prostorách je připraven základ také pro pohyblivý kabinový trenažér nouzových postupů Airbusu 320, který bude sloužit pro výcvik palubních průvodčí. Měl by stát asi 53 milionů korun. Dopravce ho chce pořídit příští rok.

Středisko za loňský rok dosáhlo zhruba srovnatelný zisk jako v předchozím roce. Výnosy se několik let pohybují kolem 25 milionů korun a zisk činí asi osm milionů korun. Středisko tak patří mezi nejziskovější neletové činnosti ČSA. Pro letošní rok počítá s výnosy kolem 40 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK