Ministerstvo dopravy vyloučilo tři ze čtyř došlých nabídek pro formální nedostatky. Vítězem soutěže se tak stal Kapsch. Mytia i Autostrade se proti vyloučení odvolaly k antimonopolnímu úřadu. Ten ale 27. ledna rozhodl, že MD postupovalo správně. O rozkladu, který obě firmy mají možnost podat do 15 dnů, tedy do pátku, by měl rozhodovat předseda úřadu. Má na to 30 dní. Do té doby nemůže MD uzavřít s vítěznou firmou smlouvu.
Podle Leimgrubera úřad z devíti výtek, které byly podle MD důvodem pro vyloučení Mytie z tendru, označil sedm za neoprávněných. Dvě ale podle úřadu zůstaly a MD kvůli nim mohlo Mytii z tendru vyloučit. Mytia ale chce v rozkladu doložit, že ani tyto dvě výtky nejsou oprávněné.
MD tvrdí, že Mytia neměla dostatečné reference pro stacionární kontrolu projíždějících vozidel. Tu ale Mytia doložila potvrzením od švýcarského celního ředitelství, které systém mýtného dodaný firmami Ascom a Fela z Mytie provozuje. Další výtku MD směřovalo k tomu, že nabídnutý systém nezaručuje on-line shromažďování dat ze systému. To ale podle Leimgrubera zadávací dokumentace nevyžadovala. Pokud by tento požadavek MD v zadání tendru uplatnilo, Mytia by ho podle Leimgrubera splnila.
Podle mluvčí MD Marcely Žižkové jsou argumenty sdružení Mytia nesprávné. Zadávací podmínky on-line shromažďování dat požadovaly. V zadávací dokumentaci je uvedeno, že archivace dat v systému musí umožnit on-line zobrazení podrobného výkazu automaticky provedených mýtných transakcí za určité období.
Autostrade zveřejní obsah svého rozkladu v pátek. Dosud argumentovala tím, že splnila veškerá požadovaná kritéria tendru a byla vyloučena v rozporu se zákonem.
Vítězná firma Kapsch je narozdíl od Mytie a Autostrade přesvědčena, že ministerstvo dopravy i ÚOHS správně posoudily vady v nabídkách. "Aktivity vyřazených účastníků nyní jen oddalují zahájení budování elektronického mýtného systému," řekl ředitel firmy Kapsch Telecom Karel Feix.
Sdružení Mytia, tvořené firmami Ascom Fela, Damovo a ABD Group, v tendru nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Autostrade šlo do tendru s cenou 17,5 miliardy a Kapsch 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli. Obě firmy, které podaly rozklad, chtějí, aby úřad vrátil tendr do chvíle otevření obálek s nabídkami. Ty by měla hodnotící komise znovu posoudit. Pokud předseda úřadu nerozhodne o rozkladu ve prospěch Mytie, je sdružení rozhodnuto obrátit se na smírčí komisi EU.
Mýtné se má podle původního zadání tendru začít v ČR vybírat od 1. ledna 2007 na 970 km dálnic a rychlostních komunikací. O rok později se má mýtné rozšířit na dalších víc než tisíc km silnic 1. třídy. Mytia i Kapsch nabídly, že jsou schopny systém zprovoznit od ledna 2007 na všech 2100 km dálnic i silnic. Platit by měly kamiony nad 12 tun. Výnos z mýtného by měl činit osm až 14 miliard korun.