"Obchodníci stojí na rozcestí. Buď se jim podaří zastavit pád spokojenosti zákazníků a začnou konečně pracovat na zvyšování loajality nakupujících, anebo je čeká pokračování velmi nepříznivých trendů s jasným negativním dopadem na další pokles ziskovosti," řekl dnes v Praze na maloobchodní konferenci Retail Summit Jaroslav Kuchař ze společnosti Incoma Consult.
Podle něj již dodavatelé obchodních řetězců kvůli tlaku na snižování cen nemají kam ustupovat. Důraz na nízké ceny se navíc odráží v kvalitě nabízených výrobků. "Hrozí systematické porušování minimálních hygienických, bezpečnostních i zdravotních norem. To otevírá prostor pro podstatné rozšíření úřední regulace obchodu," upozornila Barbora Krásná z téže firmy.
V ČR se přitom zvyšuje počet zákazníků, pro které cena nehraje rozhodující roli. Podle průzkumů Čechům vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. "Rozhodně neexistuje jednoduché univerzální řešení. Je třeba důsledně zacílit na konkrétní skupinu zákazníků a nabídnout jim správnou hodnotu," podotkla Krásná
Tvrdá cenová válka obchodníků komplikuje život také jejich dodavatelům, kteří musejí obchodním řetězcům platit různé poplatky za zařazení výrobků do nabídky, jejich propagaci či za rozšíření obchodní sítě. Obchodníci navíc podle dodavatelů stále vymýšlejí nové poplatky. "Například jeden obchodní řetězec tvrdil, že u našich výrobků nedosáhl plánované marže, a požadoval po nás její zpětné doplacení," uvedl na konferenci generální ředitel společnosti Emco Zdeněk Jahoda.
Sněmovna již projednává novelu zákona o ochraně hospodářské soutěže, která má zamezit některým praktikám obchodních řetězců, na něž si dodavatelé stěžují. Novela zákona definuje tzv. ekonomickou závislost a zakazuje její zneužívání, například vybírání poplatků za přijetí zboží do prodeje či neúměrně dlouhé doby splatnosti. Obchodníci změnu považují za nadbytečnou.
V ČR i v letošním roce vyrostou desítky nových hypermarketů, supermarketů či diskontních prodejen. Obchodní řetězce ale svoji pozornost letos více zaměří na menší města, kde konkurenční boj ještě není tak tvrdý. Na konci roku 2004 obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů, jejichž počet se loni také zvýšil o několik desítek, přesné údaje však zatím nemá k dispozici.
Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Loni již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR.