Export představuje přes 16 procent domácí výstavu, zatímco celosvětově je to šest procent. Jeho podíl přitom dál poroste, protože prodej v tuzemsku bude stagnovat nebo spíš mírně klesat, odbyt v zahraničí ale půjde nahoru, odhaduje Veselý.
Největšími vývozci zůstávají Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen a Budějovický Budvar. Čtvrtou příčku drží Krušovice a pátou Drinks Union.
"Vznikají nové exportní hvězdy," uvedl Veselý s tím, že vývozní aktivity výrazně zvýšila řada menších pivovarů. Některé z nich do zahraničí prodají až 80 procent výstavu. Souhrnný výstav malých výrobců zejména v důsledku exportu meziročně stoupl o 15 procent, dodal.
Největším exportním trhem je pro domácí pivovary Německo, kam loni vývoz stoupl o třetinu. Následuje Slovensko a Británie. Mezi prvními deseti státy, kam České pivo míří, převládají země EU.
Pivovarníci si již dříve pochvalovali, že exportu prospěl vstup Česka do Evropské unie. Zjednodušila se administrativa dodávek na trh členských zemí a padly obchodní bariéry, které některé státy vůči českému pivu udržovaly.
Prodej domácích pivovarů na českém trhu loni poklesl o procento na 15,97 milionu hektolitrů. Češi přitom podle statistik o obalech více konzumují pěnivý mok v hospodách, méně ho vypijí doma.