Mluvčí konkrétní důvody vyřazení pětice zájemců nekomentoval. Komise o zúžení seznamu rozhodla po vyhodnocení předběžných nabídek. Zájemci v nich měli představit podnikatelské záměry a prokázat, že splňují kvalifikační kritéria. Doporučení komise projedná příští týden ČKA. Definitivně má o postupujících rozhodnout do konce měsíce vláda.
Od 6. března by kvarteto zájemců mělo provést v Aeru hloubkovou kontrolu. Ve druhé polovině dubna by uchazeči měli podat definitivní cenové nabídky a o měsíc později má o tendru rozhodnout vláda.
Konsorcium Český letecký průmysl (ČLP), do kterého patří společnosti Omnipol a CA IB Corporate Finance, plánuje v Aeru zachovat výrobu a postavit letiště. Celkem chce investovat do Aera a letiště přes 100 milionů eur (přes 2,8 miliardy korun). V souvislosti s letištěm firmy plánují další investice v objemu sta milionů eur. Projekt výstavby letiště podporuje také společnost BAE Systems
Podle týdeníku Euro konsorcium finančních skupin PPF a J&T plánuje zachovat v Aeru výrobu dílů či sestavování letounů. Záměrem konsorcia je prý například přesun výroby některých dílů společností Mecachorme či Airbus právě do Aera. Sdružení prý také plánuje zprovoznění přistávací dráhy.
Aero Kilcullen Consortium tvoří podle Eura investiční společnost Kilcullen Kapital Partners, americká společnost Republic Financial Corporation, The Fairchild Corporation a společnost Infratil Airports Europe, která vlastí letiště v Evropě a na Novém Zélandu. Do konsorcia Benson RPG patří finančníci Gabriel Eichler a Zdeněk Bakala. Podle Eura s konsorciem spolupracuje společnost Israeli Aircraft Industries.
O Aero mělo původně zájem 13 uchazečů. Tři z nich komise v prosinci vyřadila kvůli nesplnění kvalifikačních předpokladů. Jeden podnik nakonec nepodal předběžnou nabídku. Z devítky zájemců, kteří v lednu podali předběžné nabídky, tak v soutěži nebude pokračovat konsorcium Tav-Zeveta a společnosti Eco- investment, HTC holding, Oakfield a Slovácké strojírny.
Čtveřice zájemců, pokud ji schválí ČKA i vláda, bude soutěžit o stoprocentní podíl a dluhy Aera za více než deset miliard korun. Podle informací Eura vláda očekává privatizační výnos kolem pěti miliard. Aero zaměstnává zhruba 1600 zaměstnanců a vyrábí díly pro některé zahraniční letecké společnosti. Do aktivit podniku patří také dodávky náhradních dílů a opravy dříve vyrobených letounů. Firmě však chybí zakázky na letouny L-159, kterých v minulosti vyrobila zhruba 70.