Sněmovna schválila zavedení digitálních tachografů pro kamiony

10.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 10. února (ČTK) - Kamiony zřejmě budou mít v budoucnu zabudovány takzvané digitální tachografy, které dohlédnou na dodržování bezpečnostních přestávek řidičů a povolené rychlosti. Příslušnou předlohu schválila sněmovna. Digitální tachografy by měly u všech nových nákladních vozidel nahradit dosavadní analogové přístroje, takzvané kotoučky. Předlohu musí ještě projednat Senát a podepsat prezident republiky.

Předloha reaguje na legislativu EU, Evropská komise však zatím ještě neurčila definitivní termín povinného zavádění digitálních tachografů pro nové kamiony. Současná nákladní vozidla tak budou moci bez výměny dál používat analogový tachograf.

Ministr dopravy Milan Šimonovský již dříve poznamenal, že systém digitálních tachografů se vztahuje na všechny státy Evropské unie a na vozidla pro přepravu nákladů, u nichž maximální povolená váha včetně návěsu nebo přívěsu přesahuje 3,5 tuny. Jde podle něj také o vozidla pro přepravu cestujících s více než devíti osobami včetně řidiče. Povinnost vybavit vozidlo digitálním tachografem se nevztahuje na speciální vozidla ozbrojených sil, vozidla používaná pro záchranné činnosti a zdravotní účely.

Nová technika, kterou by už nemělo být tak snadné oklamat jako kotoučky z analogových tachografů, měla být v EU zavedena již loni, ale Evropská komise přistoupila na roční skluz. Nyní však již nevyslyšela volání z Evropského parlamentu, aby se termín opět o rok posunul.

Na digitálních tachografech bude možné prostřednictvím notebooku během několika minut zkontrolovat průběh jízd za celý rok zpátky. Z výsledků policejních kontrol v ČR loni vyplynulo, že bezpečnostní přestávky nedodržoval každý osmý z kontrolovaných řidičů.

Digitální přístroje mají využívat čtyři druhy paměťových karet. První kartu vloží do přístroje řidič při nástupu do vozidla, druhá karta patří firmě, která ve vozidle tachograf má a umožňuje z něj stahovat data pro kontrolu. Třetí typ karty bude mít servis a čtvrtý kontrolní orgány.

Řidič nákladního vozu může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny, a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit maximálně devět hodin a nejméně 11 po sobě jdoucích hodin musí odpočívat.

Předloha by měla nabýt účinnosti dnem 1. července 2006.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK