České rejdařské společnosti kvůli nepříznivým podmínkám na Labi v letech 2003 a 2004 prodaly některé lodě a přesunuly se na jiné řeky, kde je zajištěna celoroční splavnost. "Stávalo se, že jsme měli zájemce o přepravu po vodě, ale nesehnali jsme plavidla," uvedl Aster.
Společnost Česko-saské přístavy loni přeložila v šesti přístavech na Labi 2,32 milionu tun zboží, což je o sedm procent více než v roce 2004. Různé komodity se překládaly mezi lodní, železniční a silniční dopravou.
Tradičně nejvíce se překládaly v přístavech v Děčíně ocelářské výrobky z firmy Ferox a v Lovosicích zemědělské komodity například z Lovochemie.
Podle Astera roste počet nákladních aut, z nichž se zboží překládá na lodě. "Proto nyní připravujeme projekt snížení dopadu nákladní dopravy na obyvatele Děčína," uvedl. Jedním z řešením by podle něj bylo využít železniční tunel i pro automobily. "Koleje by se zapustily do silnice a tunel, v jehož blízkosti je minimum obytných domů, by sloužil pro vlaky i kamiony," popsal Aster.
V Děčíně byl loni instalován těžký jeřáb o nosnosti 90 tun, který umožňuje překlad nadměrných nákladů. Letos zahájí firma stavbu skladovací haly pro posypovou sůl v Lovosicích.
Evropská komise vyhlásila nyní program podpory vnitrozemské plavby s názvem Naiades. Peníze z Evropské unie mohou získat projekty zaměřené na výstavbu vodních cest, rozvoj přístavů a překladišť nebo modernizaci lodního parku. "Připravujeme nyní studii pro oba české přístavy. Očekáváme, že bychom mohli získat část nákladů na rozvoj přístavů z EU," uvedl Aster.
Česko-saské přístavy jsou dceřinou společností německých Saských přístavů Horního Labe. Jejich německý majitel vlastní na Labi šest přístavů - Lovosice, Děčín, Torgau, Riesa, Drážďany a od loňského roku ještě Rosslau.