Průzkum: Podle reklamních letáků nejvíce nakupují Češi a Slováci

12.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 12. února (ČTK) - Z národů střední a východní Evropy se při nákupech nejvíce řídí reklamními letáky obchodních řetězců Češi a Slováci. Naopak malý efekt mají podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha letáky v Srbsku a Bulharsku, kde podle nich nakupuje minimum zákazníků. V Česku obchodníci do reklamních letáků ročně investují několik miliard korun.

 

V Česku nakupuje podle letáků 31 procent a na Slovensku 39 procent zákazníků. Dalších 47 procent Čechů letáky dostává a čte je, na Slovensku je to 48 procent. Zhruba 16 procent obyvatel ČR letáky dostává, ale nečte je. Na Slovensku se takto chová osm procent spotřebitelů. Letáky obchodních řetězců vůbec nedostává šest procent Čechů a pět procent Slováků.

 

Velký efekt mají reklamní letáky obchodníků také v Maďarsku a na Ukrajině, kde se podle nich řídí 25 procent respektive 27 procent lidí. V Rusku je to 24 procent. Naopak nejméně jsou reklamními letáky ovlivněni obyvatelé Srbska-Černé Hory, kde podle nich nakupují pouze tři procenta zákazníků. Reklamní letáky obchodníků zde ale nedostává 67 procent lidí. Podobná situace je také v Bulharsku, kde letáky ovlivňují nákupy čtyř procent lidí. Do schránek letáky nedostává 61 procent Bulharů.

 

Obchodníci si účinnost reklamních letáků pochvalují. Například Tesco Stores ČR je dvakrát měsíčně distribuuje v několikamilionových nákladech. "Nabídkový leták považujeme za jeden z nejefektivnějších způsobů komunikace se zákazníky," uvedla již dříve mluvčí Teska Jana Matoušková.

 

Například v roce 2003 utratily obchodní řetězce za letákové kampaně zhruba 7,5 miliardy korun. Ve schránkách českých domácností tehdy skončilo 2,9 miliardy reklamních nabídek, což bylo o téměř čtvrtinu více než o rok dříve. Hlavní část tehdy připadla na reklamy obchodních řetězců, které tvořily až dvě třetiny z tohoto množství letáků. O zbytek se dělily bezplatné časopisy a nabídky cestovních kanceláří.

 

Podle odborníků se množství reklamních letáků obchodních řetězců bude ještě několik let zvyšovat, což souvisí s rostoucí konkurencí v tomto oboru. Informace v letácích obchodníků se týkají hlavně cen výrobků a slevových akcí.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK