Softwarová porucha v lednu vyřadila postupně z provozu všechna pendolina, která zajišťovala dopravu s cestujícími. Po opravě vlaky v současné době jezdí podle Ondrůje bez potíží. ČD se ale už dříve připravily na možnost, že by vlaky vracely. Podle právníků by měly nárok na plné vrácení vložených prostředků.
"Audit management nyní vyhodnotí a spolu s dalšími šetřeními vezme jako podklad k vyvození zodpovědnosti vůči konkrétním osobám, které mohly případná pochybení zavinit," doplnil Ondrůj.
Audit měl prověřit celý proces pořizování pendolin a pomoci odhalit případná pochybení z minulosti. Podle vedení ČD došlo k chybám v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly dodatky smluv. Vlaky byly nakonec dodány s velkým zpožděním a ČD jich získaly sedm namísto deseti. Škody podniku vznikly i naddimenzovaným pořízením náhradních dílů za neúměrně vysoké ceny. Pro ČD byly ve smlouvách také nevýhodně stanoveny limity kompenzací v případě neplnění závazků ze strany výrobce.
Podnik dosud za vlaky zaplatil přibližně 70 procent z celkové kupní ceny. Zbývající peníze neuhradí dřív, než vlaky dostatečně prokážou svou provozní spolehlivost. Z již zaplacených dvou třetin je velká část kryta bankovní zárukou. I tyto finanční prostředky by v případě odstoupení od kontraktu byly vráceny podniku zpět. ČD by měly za vlaky zaplatit celkem 4,3 miliardy korun.
Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška, který je současně členem dozorčí rady ČD, však prý vedení podniku o auditu v podstatě neinformovalo. Samotný dokument členové dozorčí rady podle něho nedostali ani k dispozici. Dušek si ho vyžádal a k dispozici ho bude mít teprve ve středu.
Dozorčí rada projednala také předběžné výsledky ČD za rok 2005. České dráhy očekávají ztrátu 589 milionů Kč, což je o 32 milionů lepší výsledek než za rok 2004. Podle Ondrůje se projevily hlavně úspory mzdových nákladů. Tržby ze ziskové nákladní dopravy klesly, rostla ale osobní doprava. Dušek výsledky zdaleka nehodnotí tak optimisticky jako vedení podniku. Nižší ztrátu ČD podle něho vykázaly jen díky masivnímu propouštění a nižším investicím do oprav kolejových vozidel.