ČKA podle Pekárka vládě doporučí, aby se do soutěže o privatizaci Aera vrátily skupiny EcoInvestment a Penta. Posledně jmenovaný subjekt je v soutěži zastoupen firmou Oakfield, což je dceřiná společnost podniku Penta Investments. Konečné rozhodnutí je ale podle Pekárka na vládě.
Privatizační poradce Deloitte původně doporučil šest nabídek, včetně EcoInvestments a Oakfieldu, ale mezirezortní privatizační komise vybrala pouze čtyři subjekty. ČKA ale dnes toto rozhodnutí změnila a navrhne, aby v soutěži pokračovalo šest zájemců.
"ČKA tak navrhuje oproti meziresortní komisi rozšířit seznam účastníků výběrového řízení, kterým bude umožněno provedení hloubkové kontroly a následně předložení závazné nabídky," řekl Pekárek.
Privatizační poradce podle něj doporučil šest postupujících, zároveň přitom uvedl, že počet čtyř uchazečů o Aero je minimální k zachování dostatečné konkurence v rámci výběrového řízení. "Vzhledem k tomu, že vláda bude mít možnost některého ze zájemců vyřadit, a to především z důvodu možných bezpečnostních rizik, ČKA se rozhodla rozšířit okruh potenciálních kupců Aera o dvě jména," uvedl Pekárek.
Podle spolumajitele Penty Marka Dospivy si ČKA uvědomila, že když bude v soutěži více zájemců, stát bude mít šanci získat více peněz. Penta nedávno získala letiště v Bratislavě a Košicích, což podle Dospivy může mít příznivý vliv.
Definitivně má o postupujících rozhodnout do konce měsíce vláda. Od 6. března by zájemci měli provést v Aeru hloubkovou kontrolu. Ve druhé polovině dubna by uchazeči měli podat cenové nabídky a o měsíc později má o tendru rozhodnout vláda.
ČKA minulý týden zveřejnila užší seznam kandidátů o převzetí Aera. Jsou na něm firmy Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl a PPF spolu s J&T. Vedle EcoInvestment a Oakfieldu privatizační komise vyřadila také HTC Holding, Slovácké strojírny a TAV-Zeveta.
Zájemci budou soutěžit o stoprocentní podíl a dluhy Aera za více než deset miliard korun. Podle informací týdeníku Euro vláda očekává privatizační výnos kolem pěti miliard. Aero zaměstnává zhruba 1600 lidí a vyrábí díly pro některé zahraniční letecké společnosti. Do aktivit podniku patří i dodávky náhradních dílů a opravy dříve vyrobených letounů. Firmě však chybějí zakázky na letouny L-159, kterých v minulosti vyrobila zhruba 70.