"Vzhledem k obrovskému množství firem, které mají smluvní vztah se státem, předpokládáme, že dokončení našeho projektu povede k rozšíření elektronické fakturace i mimo veřejnou správu," uvedla ministryně informatiky Dana Bérová. Projekt přechodu na elektronickou fakturaci podle ní nejen snižuje náklady, ale i odstraňuje chybovost a celý proces od vystavení po přijetí a schválení dokladu zjednodušuje.
Vzorem ministerstva je Dánsko, kde výměna faktur mezi státní správou a organizacemi pouze v elektronické podobě funguje od února loňského roku. Veřejné instituce v Dánsku dostávaly ročně kolem 18 milionů papírových faktur. Nyní úřad není povinen fakturu doručenou v papírové podobě uhradit, dokud ji neobdrží elektronicky.
Ministerstvo informatiky zahájí pilotní provoz e-fakturace v dubnu a od poloviny roku má být vše připraveno k ostrému provozu. Od ledna příštího roku by měly elektronicky fakturovat i úřady, které již využívají doručovací služby portálu veřejné správy, tedy Česká správa sociálního zabezpečení, finanční úřady nebo Generální ředitelství cel. Od poloviny roku by pak od tištěných faktur měly upustit všechny orgány státní správy.
Využívání elektronických služeb obecně by podle ministerstva pro státní správu mělo být povinné. Po dokončení projektu e-fakturace by měly přejít do netištěné podoby i veškeré objednávky, dobropisy, potvrzení objednávky a dodací listy. V současné době platí pouze povinnost komunikovat elektronicky přes portál veřejné správy s ČSSZ.