Slovensko je známé svoji proreformní politikou. Jednou z nejvýznamnějších reforem byla také i reforma důchodového systému. Ta na Slovensku byla zahájena už prvního ledna 2004, což byl datum, kdy nabyl účinnosti nový zákon o sociálním pojištění. Přesně za rok ho doplnily zákony o starobním důchodovém spoření a doplňkovém spoření a vytvořily tak právní rámec nového důchodového systému.
Tři pilíře systému
Slovensko se důchodovou reformou zařadil mezi státy, které se rozhodly průběžně financovaný důchodový systém nahradit tzv. třípilířovým systémem. Průběžně financovaný první pilíř je povinný a spravuje ho Sociální pojišťovna. Je založen na principu, kdy ze současných odvodů jsou financováni nynější důchodci. Druhý pilíř je povinný pro všechny fyzické osoby, které ještě před 1.1.2005 nebyly pojištěny u Sociální pojišťovny. Ostatní se můžou rozhodnout do konce června 2006 zda budou chtít dostávat důchody pouze z prvního pilíře, nebo část svěří důchodcovským správcovským společnostem. Tyto prostředky jsou pak dále investovány na kapitálových trzích a jsou vypláceny v důchodě buď formou pravidelných anuit nebo jednorázově. Třetí pilíř je dobrovolný. Je určený pro všechny, co si chtějí přilepšit v penzi a rozhodnou se spořit u doplňkových důchodcovských společností. Stát motivuje ke spoření daňovými úlevami. Je možné si snížit základ daně ročně o 12.000 korun, ale je potřeba splnit podmínku spoření minimálně 10 let a dovršení 55 let při výplatě prostředků.
Reforma má celou řadu cílů. Především to je finanční udržitelnost systému, obrana proti stárnutí populace, snížení počtu důchodců nebo poskytování spravedlivějších dávek. Kromě zavedení třípilířového systému Slovensko provedlo i další změny v důchodovém zabezpečení. Patří sem:
-
změna výpočtu starobního a invalidního důchodu
-
zavedení předčasného starobního důchodu
-
možnost souběhu důchodu a ekonomické činnosti
-
zrovnoprávnění podmínek vdovského a vdoveckého důchodu
-
zrušení minimálního příjmu důchodců
-
zvýšení důchodového věku
Důchodový věk patří mezi důležité parametry systému. Zvyšování důchodového věku na Slovensku je plynulé a dochází k každoročnímu nárůstu o 9 měsíců. Znamená to, že v případě mužů bude platit jednotný věk 62 let od roku 2006, ženy dosáhnou kýžené hranice až v roce 2015.
Záludnosti reformy
Důvěra Slováků v nový systém je velká. Dokládá to především velký počet daňových poplatníků, kteří dobrovolně vstoupili do druhého pilíře. Už v srpnu loňského roku byla zaznamenán miliontý účastník. Přitom první období reformy nebylo určitě bezproblémové. Postupně docházelo k vylepšování, stále se však nepodařilo odstranit všechny neduhy. Největším problémem jsou velké rozdíly mezi důchody starých a nových důchodců. Neustále probíhající změny také přidávají práci Sociální pojišťovně, která neplní termíny a nestíhá vyřizovat žádosti o důchod. Problémy měla i s posláním peněz do druhého pilíře na osobní účty spořících v důchodcovských správcovských společnostech. Tímto problémem se dokonce začal zabývat i Úřad pro dohled nad finančním trhem.
Přitom ty největší hrozby nového systému se mohou teprve objevit. Patři mezi ně například vysoké administrativní náklady na správu individuálních kont, které mnohdy předčí nízké výnosy investovaných prostředků. Když od toho pak odečteme míru inflace, je docela možné, že se dostaneme i do záporných hodnot.
Je také více než pravděpodobné, že vzniknou problémy s výplatou důchodů současným důchodcům. Vyvázání z prvního pilíře znamená méně peněz do státního rozpočtu, který je už nyní dlouhodobě deficitní. Vzhledem k tomu, že už není moc co privatizovat, bude to znamenat výrazné škrty ve veřejných financích, nebo snížení náhradového poměru.
A co my?
Nakonec nám nezbývá než se znovu zamyslet nad příliš ukvapenými kroky. Je více než zřejmé, že ideální systém neexistuje. Jde pouze o kompromis mezi zájmovými skupinami. Česká republika by se při tvorbě vlastní důchodové reformy měla poučit z chyb států, které už reformy realizovaly. Na druhou stranu příliš dlouhé čekání, také nic nevyřeší. Ale o tom snad až po volbách....