Také v roce 2006 bude pokračovat výrazná modernizace parku vozidel osobní dopravy Českých drah, a. s. České dráhy uvedou do provozu nové jednotky pro regionální a místní tratě Regionova, do vozového parku zařadí další příměstské pantografové jednotky 471 a modernizované motorové vozy 854 (spolu s řídícími vozy 954 a přípojnými vozy 054) a současně komfortní vozy dálkové dopravy z provenience společnosti Siemens.
Celkové investice do modernizace vozidel by jenom v oblasti regionální dopravy měly v roce 2006 činit 820 milionů Kč; do roku 2008 pak celkem téměř 2,5 miliardy Kč. Obnova vozového parku je jednou z priorit vedení Českých drah a vedle strategie revitalizace nádražních objektů „Živá nádraží“ a rozvoje služeb pro cestující patří mezi klíčové pilíře postupné změny image národního železničního dopravce České republiky. Uvedením nových vozidel do provozu České dráhy také výrazně posílí dostupnost železniční dopravy pro osoby s tělesným postižením – většina nových vozidel umožňuje bezbariérový nebo snazší nástup.
20 nových motorových jednotek Regionova
V průběhu roku 2006 uvedou do provozu České dráhy 20 dvouvozových jednotek 814 / 914 Regionova. První souprava je již ve zkušebním provozu; s dodávkou dalších souprav se počítá od měsíce dubna – každý měsíc cca 2-3 soupravy. České dráhy nasadí tyto jednotky na místní tratě v několika krajích České republiky. Současně prostřednictvím jednotek Regionova osloví jednotlivé kraje s koncepcí Regionovou Vaším krajem zaměřenou na propagaci kraje, cestovního ruchu a železniční dopravy v daném regionu.
V jednotkách Regionova, které výrobce Pars nova Šumperk začne Českým drahám dodávat počínaje měsícem dubnem, budou současně uplatněny některé úpravy vyplývající ze zkušeností z provozu prototypové soupravy. Ty se týkají především následujících oblastí:
• Dosazení výklopné plošiny do nízkopodlažní části jednotky pro pohodlnější nástup osob se sníženou pohyblivostí.
• Pozměněné uspořádání sedadel v řídícím voze (tzv. proti sobě).
• Dosazení majáčků pro nevidomé osoby.
• Drobné úpravy kabiny strojvedoucího.
• Zváženy budou další možné úpravy, jako je například dosazení klimatizace, či zvýšení kapacity vloženým vozem tak, že by se z dvouvozové jednotky stala třívozová.
Jednotka Regionova se stane nástrojem masivní modernizace vozového parku na regionálních a lokálních tratích v ČR. Jejím výrobcem je šumperská společnost Pars nova s tím, že se jedná o dvouvozovou soupravu složenou z motorového a řídícího vozu s částečně nízkopodlažním nástupem. Jednotka Regionova vychází z dosavadních motorových vozů řady 810 s tím, že její pořizovací náklady jsou ve výši cca 20 mil. Kč na jednu jednotku. Regionova zcela odpovídá požadavkům na železniční dopravu ve 21. století, přitom pořizovací náklady jsou ve srovnání s podobnými výrobky například od západoevropských výrobců železniční techniky přibližně čtvrtinové. Celkové investice do pořízení jednotek Regionova v roce 2006 by měly činit 400 milionů Kč.
6 příměstských pantografových jednotek 471
V roce 2006 převezmou České dráhy dalších šest nových příměstských dvoupodlažních pantografových jednotek 471 z provenience ČKD Vagonka Ostrava. V současnosti České dráhy provozují již 19 těchto jednotek, a to na tratích v okolí Prahy (Praha – Pardubice, Praha – Beroun a Praha – Roudnice), kde výrazně zvýšily úroveň cestování na příměstských spojích. Dodání dalších jednotek Českým drahám umožní jejich nasazení ještě v průběhu letošního roku na tratě v okolí Ostravy, včetně spojů po nově elektrifikované trati Ostrava-Svinov – Opava východ. Celkové investice do pořízení jednotek 471 v roce 2006 by měly činit 210 milionů Kč.
Motorové vozy 854, přípojné vozy 054 a řídící vozy 954
České dráhy převezmou v roce 2006 posledních šest modernizovaných motorových vozů řady 854 pro rychlíkovou dopravu na neelektrifikovaných tratích. Současně v roce 2006 budou zahájeny dodávky modernizovaných přípojných vozů 054 a řídících vozů 954, jehož prototyp by měl být dodán Českým drahám v průběhu prvního pololetí 2006. Celkové investice do těchto vozů se v roce 2006 předpokládají ve výši cca 200 milionů Kč.
Osobní vozy dálkové dopravy Siemens
V průběhu roku 2006 dodá společnost Siemens celkem 26 osobních vozů dálkové dopravy (11 vozů 1. třídy Ampz a 15 vozů druhé třídy Bmz) pro vlaky kategorie EuroCity. Tyto vozy splňují nejnáročnější požadavky na dálkovou železniční dopravu – včetně provozní rychlosti 200 Km / hodinu. Současně dodá společnost Siemens do konce roku 2006 12 nových klimatizovaných lůžkových vozů.
České dráhy využívají pro financování obnovy vozového parku několik finančních zdrojů. Kromě vlastních prostředků se jedná například o leasing a také prostředky z programu ministerstva dopravy „Podpora pořízení a obnovy kolejových vozidel“.