"Po vydání stanoviska jsme rozhodnuti podat žalobu. Sami nevíme, jestli továrna pod Beskydami je vhodná nebo ne, ale usilujeme o splnění všech právních předpisů. Vzhledem s politickému tlaku jsme ale realisté a víme, že nemůžeme tu továrnu právními kroky zastavit. Kdybychom byli ekoteroristé, tak výhodnější by bylo tam položit bombu, ale my používáme pouze právní prostředky," řekl Franc.
Společnost Hyundai dosud svůj záměr stavět v Nošovicích oficiálně nepotvrdila, měla by se vyjádřit zřejmě do konce února. Kraj už ale nyní plánuje, že na jaře odveze ze zóny ornici a následně zahájí práce na budování elektrických, vodovodních, plynových i dalších přípojek.
Právníkům z EPS především vadí, že návrhy na vypracování takzvané EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, byly zpracovány zvlášť pro všechny zóny, o něž se dříve automobilka zajímala, tedy kromě Nošovic také pro Mošnov na Novojičínsku a Holešov na Kroměřížsku. "Podání by měla obsahovat takzvané variantní řešení, aby úřady mohly posoudit, která lokalita je pro stavbu závodu nejvhodnější," vysvětlil Franc.
Podle krajských úředníků je vliv stavby automobilky posuzován podle zákonů, politické tlaky a zadání nepřipouštějí. "Oznámení nyní visí na úředních deskách kraje a všech dotčených organizací a obcí. Zprávu zkoumá nezávislý znalec, jednotlivé organizace včetně ekologů se k němu mohou vyjádřit a přibližně za dva měsíce bude následovat veřejné projednávání, zřejmě přímo v Nošovicích," řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová. Teprve poté může vydat ministerstvo životního prostředí závazné stanovisko s podmínkami stavby, jimiž se budou muset řídit všechny správní orgány.
Podle nejnovějších informací by Hyundai mohl v Nošovicích investovat 800 milionů eur (přibližně 23 miliard korun). Automobilka by dala práci přibližně třem tisícovkám lidí přímo v mateřské firmě, další tisíce míst by vznikly v dodavatelských firmách. V Moravskoslezském kraji bylo v lednu bez práce přes 93.000 lidí.