Banky by podle nich musely při uzavírání smlouvy o běžné účtu dávat lidem automaticky i ceník, o cenových změnách by měly informovat alespoň jeden měsíc před jejich platností a ceníky by měly mít na pobočkách a na webu. Nesměly by vymáhat poplatek za neoprávněnou reklamaci. Ministerstvo podle náměstka Tomáše Prouzy chce, aby změny začaly platit od ledna 2007.
Prouza uvedl, že úřad teď navrhuje jednoduché a rychlé úpravy. Ty další, jako například zrušení poplatku za zrušení účtu, by měly být v zákonu o finančních službách, který podle něj začíná minsterstvo připravovat.
Zklamání nad Sobotkovými návrhy vyjádřili ochránci spotřebitelů. Ministr podle nich nedotáhl do finále například informační povinnost bank o cenících. "Banky nebudou muset informovat každého klienta jednotlivě. A chodit každý měsíc do pobočky, abyste zjistili, jestli banka nezdražila, nepovažujeme za dostatečné," řekla deníku Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
První reakce bank na Sobotkovu zákonnou iniciativu je podle HN rozpačitá."Chápeme ministrovu snahu lépe klienta informovat, ale přidávat ceníky ke smlouvě nepovažujeme za rozumné. Je to spousta papírů a pro klienty většinou zbytečných," reagovala mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
Nové povinnosti ale většinou bankéře nezaskočí, píše deník. Řada ústavů má ceníky už na internetových stránkách vystavené, mnohé už přestaly účtovat poplatky za neoprávněné reklamace.