"Viděli jsme sice pouze stručný výtah nabídek, ale i z toho bylo jasné, že zájemci usilují spíše o koupi letiště než fabriky," řekl dnešním Hospodářským novinám předseda dozorčí rady České konsolidační agentury Miloslav Kala.
K továrně Aero Vodochody patří pozemek o rozloze 2,5 milionu metrů čtverečních, z nichž zhruba polovinu zabírá firemní letiště. Zájemci o Aero chtějí právě letiště rozšířit a udělat z něj mezinárodní letiště. Vláda však chce hlavně zachovat leteckou výrobu a servis, zejména bitevníků L-159. Na tom trvá především česká armáda.
O koupi téměř stoprocentního podílu v Aeru se zajímají firmy Eco-Investment a Oakfield, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl a konsorcium PPF a J&T. Společnosti Eco- Investment a Oakfield sice ze soutěže vyškrtla meziresortní privatizační komise, ministerstvo financí je však na doporučení České konsolidační agentury zařadilo zpět mezi uchazeče.
Podle deníku Právo dopadlo v hodnocení finančního poradce nejlépe konsorcium PPF a J&T, na druhém místě skončilo uskupení Benson RPG a na třetím konsorcium Český letecký průmysl. EcoInvestment a Oakfield obsadily poslední dvě místa.
Hloubková kontrola měla podle původních plánů začít 6. března. Ve druhé polovině dubna by uchazeči měli podat cenové nabídky a o měsíc později má o tendru rozhodnout vláda. Podle týdeníku Euro vláda očekává privatizační výnos kolem pěti miliard.
Kabinet dnes zároveň schválil dohodu mezi ČR a Srbskem a Černou Horou o změně dohody o vzájemné podpoře a ochraně investic. Ta současná neumožňuje Česku přijmout ochranná opatření omezující volný pohyb kapitálu, pokud by hrozily vážné obtíže při fungování hospodářské a měnové unie.
Vláda rovněž schválila novelu nařízení týkající se trhu s vínem. Podle ministerstva zemědělství jde o technickou novelu, která zpřesňuje některé záležitosti ve vztahu k evropské legislativě a zároveň má zjednodušit systém administrace pro příjemce dotací ve vinařství.