Nárůst plánovaných výdajů státního rozpočtu na realizaci korejské investice ministerstvo odůvodnilo mimo jiné průtahy při výkupu pozemků a nedostatečnou přípravou investice. Vláda před časem přistoupila na požadavek nespokojených majitelů pozemků a za půdu pod nový závod jim nabídla vyšší cenu, než stát původně zamýšlel.
Podle dřívějšího prohlášení ministra financí Ivana Mikloše nárůst státní podpory ovlivnilo rozhodnutí automobilky zvýšit roční výrobní kapacitu závodu o polovinu na 300.000 vozidel, ale i údajně špatné řízení investice bývalým ministrem hospodářství Pavlem Ruskem.
Od zahájení výstavby stát poskytl na projekt 4,23 miliardy Sk. Výdaje na samotnou státní pomoc dosáhly 1,41 miliardy Sk.
S výstavbou závodu u Žiliny za zhruba miliardu eur se začalo před necelými dvěma lety. Kia by měla v příštích měsících spustit zkušební provoz, samotná výroba má podle plánů začít v prosinci.
Kia Motors nedávno vytkla slovenské vládě, že navzdory dřívější dohodě odmítla podpořit investičními pobídkami dodavatele pro závod u Žiliny. Rovněž vládu zkritizovala za pomalý výkup pozemků pro továrnu. Automobilka proto zvažuje podání žaloby nebo mezinárodní arbitráž.
Podporu pro dodavatele žilinského závodu Kia dohodl ještě exministr Rusko. Kabinet premiéra Mikuláše Dzurindy ale poskytnutí těchto pobídek před časem odmítl.