Téma týdne: Podáváme daňové přiznání
Na podání daňového přiznání nám zbývá necelý měsíc. Daňový poplatníci, kteří musí za loňský rok podat tento růžový formulář, by si měli zjistit co vše tato povinnost obnáší. Týká se to především lidí, kteří letos učiní první kroky na finanční úřad (FÚ).
A tím opravdu prvním krokem by mělo být získání daňového formuláře. Už koncem minulého roku vydalo Ministerstvo financí (MF) databázi daňových tiskopisů platných pro rok 2006. V minulosti nejběžnějším způsobem pořízení daňového formuláře byla cesta na příslušný FÚ, kde jsme si vyzvedli formuláře a pokyny k vyplňování. Přesto, zejména pro začátečníky, byl tento způsob méně pohodlný z důvodu časté chybovosti a neustálého shánění a přepisování na nové formuláře.
V dnešní době si můžeme přímo na stránkách MF stáhnout formuláře ve formátu PDF. Mnohým lidem to ušetřilo vzácný čas (zejména v případě, že nebydlíte v blízkosti FÚ), ale stále to nevyřešilo všechny problémy. U formátu PDF není možné vpisovat přímo údaje. Tento nedostatek jsme například vyřešili tím, že jsme pro vás dané formuláře převedli do formátu MS Excel, který dokonce umožňuje vkládaní vzorečků. Do předpřipravených formulářů pak stačí zadat jednotlivé údaje a většina částek se dopočítá sama. Tím jsme vám samozřejmě chtěli usnadnit tuto nepříjemnou povinnost.
O největší novinku loňského roku ohledně podávání daňových přiznání se postaralo Ministerstvo financí, které 4. března do ostrého provozu spustilo elektronické podávání přiznání. I přes některé technické potíže a nedokonalosti se jedná o významný posun a naznačuje budoucí vývoj. Podrobnosti ohledně tohoto způsobu podávání se dozvíte z článku, který jsme psali už na začátku letošního roku.
Samotné podání už vyplněného přiznání může probíhat více způsoby. Můžete tak učinit doručením osobně na příslušný FÚ. Dále je možné formulář poslat doporučeně poštou. V tomto případě se za datum podání přiznání považuje den podání na poštovní přepážce. Řádně vyplněné formuláře můžete též odfaxovat vašemu místně příslušnému finančnímu úřadu. Podle zákona o správě daní a poplatků (č. 337/1992 Sb. ) však máte povinnost odfaxované daňové přiznání znovu doručit finančnímu úřadu, a to do tří dnů. V praxi to tedy znamená, že buď zajdete na úřad, kde na podatelně své daňové přiznání opět osobně podáte, nebo vlastnoručně podepsané přiznání odešlete poštou.
Při elektronickém podání buď přímo odešleme soubor z prohlížeče na Daňový portál Ministerstva financí, který již zajistí doručení na příslušný finanční úřad, nebo jej doručíme na příslušný finanční úřad na technickém nosiči dat. V obou případech můžeme poslat soubor opatřený vašim zaručeným elektronickým podpisem (musíte vlastnit kvalifikovaný certifikát) nebo nepodepsaný soubor. Aby mohl finanční úřad zkontrolovat nepodepsaný soubor, musíte na úřad doručit takzvaný e-tiskopis, který aplikace připraví a kde stvrdíte svým podpisem platnost souboru. Třetím způsobem je klasické listinné podání, kdy vyplněný a zkontrolovaný tiskopis vytisknete a doručíte běžným způsobem na finanční úřad. Jak z výše uvedeného vyplývá, pokud nevlastníme elektronický podpis, cesta na finanční úřad nás stále ještě nemine.
Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.