Ministerstvo financí však k obsahu jednání odmítá cokoliv sdělit. "Byla to jen krátká informativní schůzka," řekla mluvčí úřadu Petra Krainová.
Letošní zima si vyžádá zvýšené nároky na opravy. Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Patra Laušmana jen na údržbu dálnic, rychlostních komunikací a silnic 1. třídy, které firma spravuje, bude kvůli zimě v létě chybět 1,2 miliardy korun. Na opravy fond nově určil podle Švagra navíc 200 milionů Kč, které byly sice původně vyhrazeny pro ŘSD, avšak ne na opravy. Použít je ŘSD bude moci okamžitě. Opravy tak budou moci začít hned, jakmile to počasí dovolí.
Největší škody na vozovkách způsobují razantní změny teplot a časté rozmrzání a opětovné zamrzání vody v prasklinách v asfaltu. Letošní zima je podle Švagra extrémní také co se týče množství sněhu. Náklady na odstraňování sněhu a posyp tak budou letos rekordní. Určitě překonají loňský rekord, kdy odstraňování sněhu a posyp silnic stál 2,5 miliardy korun. Peněz na zajištění údržby je zatím dostatek.
Růst nákladů na údržbu ale není dán jen extrémními klimatickými podmínkami letošní zimy. Od loňského října se změnilo financování. Ministerstvo dopravy vypsalo výběrová řízení na dodavatele zimní a běžné letní údržby dálnic a silnic I. tříd. Zimní údržba se touto změnou prodražila o 19 procent oproti minulému roku. Správy silnic totiž nově odvádějí DPH.
Fond, který od loňska spravuje už jen silnice 1. třídy a dálnice, má letos na údržbu v průběhu celého roku 2,45 miliardy korun. Proti loňsku je to o 650 milionů korun více. Další miliardy na údržbu směřují od loňska na silnice 2. a 3. třídy z pokladen krajů.
V době, kdy fond dopravy spravoval veškeré silnice, tedy i silnice 2. a 3. třídy, šlo na jejich údržbu řádově 7,2 miliardy korun, z toho na zimu ročně padla zhruba třetina.