Joe Borg, evropský komisař pro rybolov a námořní záležitosti, řekl: „Komise vyslyšela výzvy řady členských států, poslanců Evropského parlamentu a zainteresovaných subjektů, aby se hospodářské problémy loďstev řešily na úrovni Evropské unie. Musíme zajistit, aby ti, kteří se ocitli v potížích, mohli obdržet potřebnou podporu na obnovení ekonomické životaschopnosti. Musíme to však činit takovým způsobem, aby nebylo zmařeno naše úsilí o udržitelný rybolov. Toto sdělení uvádí možnosti, jak toho lze dosáhnout.”
Ekonomická ziskovost evropských loďstev byla narušena ztenčením zásob rybích populací, a to činí tato loďstva citlivější na zvyšování nákladů. Budoucnost rybářského odvětví proto závisí na zdravějších rybích populacích, které jsou loveny udržitelným způsobem, což zajistí dotčeným loďstvům vyšší výnosy.
Podpora na záchranu a restrukturalizaci
Komise v tomto sdělení pečlivě zkoumá všechny možnosti krátkodobé pomoci odvětví v rámci právních předpisů Společenství o státní podpoře. Ukazuje, jakým způsobem Komise zamýšlí použít stávají pokyny k podporám na záchranu a restrukturalizaci v rybářském hospodářském odvětví. Komise je připravena přezkoumat vnitrostátní režimy podpor na záchranu a restrukturalizaci předložené členskými státy na období až dvou let od zveřejnění sdělení. Podpora na záchranu je krátkodobou podporou, kterou lze poskytnout na dobu maximálně šesti měsíců. Nevratnost této podpory je podmíněna předložením a schválením restrukturalizačního plánu, který určuje, jakým způsobem dojde k přizpůsobení dotčeného podniku nebo skupiny podniků tak, aby byla obnovena udržitelná ziskovost.
Taková restrukturalizace si může vyžádat úpravy rybářských plavidel nebo jejich vrakování. Vzhledem k zvláštním okolnostem je Komise též připravena zvážit některé typy podpor na modernizaci a vybavení plavidel, které by za normálních podmínek nebyly v rámci pravidel společné rybářské politiky povoleny, jako je jednorázová pomoc podnikům při snižování jejich nákladů, za výslovné podmínky, že to nepovede k navýšení celkové intenzity rybolovu a rybolovné kapacity. Podle těchto záchranných a restrukturalizačních pokynů může být rovněž poskytnuta podpora Společenství.
Způsobilá opatření zahrnují:
- první změnu lovného zařízení, která si vyžádá použití rybolovné metody méně náročné na spotřebu paliva,
- nákup vybavení umožňující efektivněji využívat palivo, jako je např. ekonometr, nebo
- jednu výměnu motoru za podmínky, že
- u plavidel o celkové délce nižší než 12 m a nepoužívající vlečná zařízení (vlečné sítě, drapáky) je výkon nového motoru stejný nebo nižší než výkon starého motoru,
- u všech ostatních plavidel o celkové délce do 24 m je výkon nového motoru alespoň o 20 % nižší než výkon starého motoru, nebo
- u traulerů o celkové délce vyšší než 24 m je výkon nového motoru alespoň o 20 % nižší než výkon starého motoru a plavidlo přejde k rybolovné metodě méně náročné na spotřebu paliva.
Komise očekává, že členské státy zaměří restrukturalizační podporu v prvé řadě na traulery. To je především případ těch částí loďstva, které se zaměřují na lov ryb žijících u mořského dna pomocí vlečných zařízení, což představuje rybolov obzvláště náročný na spotřebu paliva, jehož ziskovost byla narušena nižšími úlovky a zvýšením nákladů.
Dlouhodobá opatření
Dlouhodobým cílem Komise je zajistit produktivitu, ziskovost a udržitelnost rybolovu evropského rybářského loďstva. Proto také sdělení předkládá řadu dalších opatření a iniciativ, které Komise hodlá vyvíjet v úzké spolupráci se zainteresovanými subjekty a členskými státy.
Patří mezi ně:
- další rozvoj v oblasti dlouhodobého řízení rybolovu s cílem dosáhnout maximálního udržitelného výnosu v souladu s mezinárodními závazky učiněnými na Světovém summitu o udržitelném rozvoji v Johannesburgu;
- další rozvoj v zavádění větší účasti na správě a řízení, zejména tím, že budou i nadále zřizovány regionální poradní sbory a pořádány ad-hoc zasedání;
- pokračující restrukturalizace evropského loďstva a podpora na diverzifikaci hospodářské činnosti v pobřežních oblastech prostřednictvím budoucího evropského rybářského fondu;
- posílení kontrol k potírání nelegálního, nehlášeného a neregulovaného rybolovu;
- zdokonalení tržních mechanismů, aby byly zvýšeny peněžní výnosy lovného odvětví;
- a podpora výzkumu v oblasti rybolovných postupů, které jsou méně náročné na spotřebu paliva a šetrnější k životnímu prostředí.