Zastavením provozu chtějí strojvůdci protestovat proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací. To by například v Českých drahách poškodilo právě slabší Federaci strojvůdců, která má obvykle vyšší platové požadavky než nejsilnější Odborové sdružení železničářů (OSŽ).
Podle předsedy OSŽ Jaromíra Duška se dnes odbory shodly na tom, že by kontroverzní paragraf zákoníku práce měl být schválen. Teprve potom budou pracovat na jeho další změně tak, aby nebyl pro menší odborové organizace zcela nepřijatelný. Podle Poláčka je ale naprosto nesmyslné přijmout špatný zákon a teprve pak připravovat jeho novelu.
Dráhy se na stávku připravují, zatím ale podle mluvčího Aleše Ondrůje nejsou schopny odhadnout, jak by mohla poškodit podnik a cestující. V souvislosti s dřívějšími výhružkami stávkou ČD uváděly, že zastavení provozu by způsobilo podniku škody v řádu milionů korun denně.
Podle Duška sice Federace strojvůdců nejspíš stávku skutečně vyhlásí, vlaky ale přesto pojedou. Ne všichni strojvůdci ČD jsou totiž organizování ve federaci. Ta jich sdružuje 6000, OSŽ má ale dalších 800 a odborově neorganizováno je víc než 1000 dalších strojvůdců. Podle Duška stávka nebude trvat déle než tři hodiny a na zajištění provozu po tak krátkou dobu podniku stačí jen několik stovek strojvůdců.