Senátoři tvrdí, že přijaté zpřísnění ohrozí existenci malých vleků rodinného typu, zejména v podhůřích. Předloha počítá s tím, že výroba, provoz a obsluha vleků by měly nově podléhat kontrole tak, aby byla zajištěna vyšší bezpečnost lyžařů, kteří využívají tato zařízení.
Proti návrhu senátorů ponechat provoz vleků v živnosti volné se postavil ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). "Mohli bychom vyloučit prodavače párků někde u rybníka, kteří by v zimě provozovali vlek," řekl již dříve.
V České republice je asi 1000 lyžařských vleků, které během jedné sezony přepraví více než 50 milionů lidí. Svaz provozovatelů lanovek a lyžařských vleků sám informoval o nedobrém technickém stavu některých vleků, nedostatečných prohlídkách a zanedbávání péče o tažná lana.
Podle přijaté novely budou muset provozovatelé lyžařských vleků do 16 měsíců ode dne účinnosti novely také požádat Drážní úřad o vydání průkazu způsobilosti určeného technického zařízení. O změnu živnosti budou muset vlekaři požádat do deseti měsíců od účinnosti zákona, která má nastat měsíc po vyhlášení ve sbírce zákonů. S ohledem na délku legislativního procesu by se tedy zřejmě ještě netýkala příští lyžařské sezony.