MD je připraveno podepsat smlouvu, mýtné začne od ledna 2007

15.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. března (ČTK) - Ministr dopravy Milan Šimonovský je připraven podepsat s firmou Kapsch smlouvu o dodávce mýtného systému, jakmile mu antimonopolní úřad doručí úterní rozhodnutí. Na tiskové konferenci to řekl Šimonovský s tím, že o podobě dodávky již s Kapschem nebude vyjednávat. Neumožňuje to zákon. Ve smlouvě tak bude zakotveno, že Kapsch musí zprovoznit systém od 1. ledna 2007 na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, ale také na vybraných silnicích první třídy.

MD sice v soutěži požadovalo zavést mýtné ve dvou etapách, od ledna 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací a o rok později na dalších více než 1100 km silnic první třídy. Vítězný Kapsch ale nabídl, že zprovozní naráz obě etapy.

Mýtné se začne vybírat od vozidel nad 12 tun. Šimonovský je přesvědčen, že hned v následujícím roce vláda zpoplatnění rozšíří i na vozidla nad 3,5 tuny, tedy v podstatě na všechna nákladní vozidla.

Vláda svým usnesením bude v budoucnu rozhodovat o výši poplatků, které se budou různit pro různé kategorie silnic, ale také pro různé denní doby a dny. Bude tak moci dopravce motivovat výší poplatků k tomu, aby využívali k jízdě časy mimo špičku. Výši poplatků navrhne MD vládě poté, co podepíše smlouvu s Kapschem a zanalyzuje celý projekt. Podle původních odhadů by se poplatky měly pohybovat v průměru kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice a 1,9 koruny na kilometr silnice první třídy. Výnos by pak dosahoval asi deseti miliard korun.

Středočeský hejtman Petr Bendl (ODS) dnes písemně ministra dopravy požádal, aby zastavil realizaci projektu elektronického mýtného a definitivní rozhodnutí ponechal vládě, která vzejde z červnových parlamentních voleb. Vybraný mikrovlnný systém je podle hejtmana zastaralý a není slučitelný s jinými systémy, které zavedly nebo připravují jiné evropské země.

"Velmi vážně se obávám, že prosazení mikrovlnného systému poškodí vývoj dopravní infrastruktury i ekonomiku České republiky. Jeho zavedení ve srovnání s alternativou moderních satelitních systémů může znamenat pro Českou republiku ztráty v řádech desítek miliard korun," napsal Bendl v dopise, který poskytl ČTK.

Podle Šimonovského ale vláda může svým nařízením kdykoli rozhodnout o změně používané technologie pro určování polohy vozidla. V tendru MD požadovalo, aby byl mikrovlnný systém připraven kdykoli k přechodu na satelit. V následujících deseti letech, kdy bude ČR prostřednictvím technologie dodané Kapschem vybírat mýtné, může vláda rozhodnout, že chce systém změnit na satelitní a bez dalších finančních nároků to Kapsch bude muset provést.

Do českého tendru se přihlásili čtyři zájemci. Tři z nich MD pro formální nedostatky vyloučilo. Zůstal tak Kapsch, který se stal vítězem. Vyřazená Autostrade a Mytia se ale obrátily na antimonopolní úřad, který jejich námitky v první instanci odmítl. Rozkladem se zabýval předseda úřadu, který jej v úterý také zamítl. Proti jeho rozhodnutí se firmy mohou obrátit k soudu, to již ale nemá odkladný účinek. Autostrade již také podala podnět k Evropské komisi.

Šimonovský považuje rozhodnutí šéfa antimonopolního úřadu Martina Peciny za satisfakci. Podle něho je tak nade vší pochybnost prokázáno, že ministerstvo dopravy postupovalo v soutěži správně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK