Autostrade: EK v rámci šetření může zrušit smlouvu s Kapschem

16.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 16. března (ČTK) - Evropská komise údajně může v rámci šetření tendru na mýtné v budoucnu kdykoli zrušit smlouvu, kterou by v nejbližší době mělo ministerstvo dopravy uzavřít s vítěznou firmou Kapsch. Na tiskové konferenci to dnes řekl Michal Dlouhý, právní zástupce firmy Autostrade, kterou MD vyřadilo kvůli formálním nedostatkům. Vyjádření EK ČTK zjišťuje.

Autostrade již podalo podnět Evropské komisi kvůli podezření, že české ministerstvo dopravy poskytne vítězné firmě Kapsch nepovolenou veřejnou podporu. Nabídka firmy Kapsch totiž byla podle názoru Autostrade předražená. "Je zřejmé, že stejnou zakázku byly schopny firmy s lepšími zkušenostmi zrealizovat za výrazně nižší částku," řekl Dlouhý. V podání ke komisi Autostrade uvedla jako rozdíl v ceně 160 milionů eur (více než čtyři miliardy korun), což je podle Dlouhého i na úrovni EU podstatná suma.

"MD si mohlo nechat předem nabídku prověřit ze strany EK, aby se v budoucnu vyhnulo možnosti napadení správním řízením. V něm může EK vyhlásit předběžné opatření, kterým může platnost smlouvy s Kapschem pozastavit," tvrdí Dlouhý.

Výsledkem šetření, pokud EK dospěje k tomu, že k nepovolené veřejné podpoře skutečně došlo, pak může být podle Dlouhého zrušení smlouvy. Pro Česko by to znamenalo velké finanční škody. Systém mýtného by se navíc po dobu předběžného opatření nemohl stavět.

Předběžné opatření, které platnost smlouvy zastaví, mohou vydat také české soudy. Na ně se Autostrade hodlá také obrátit. Smlouvu může MD s Kapschem uzavřít v okamžiku, kdy bude rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu z úterního večera doručeno všem stranám. Autostrade ale například ani MD ho ale zatím nemají.

Mluvčí MD Marcela Žižková dnes navíc upozornila, že MD musí smlouvu s Kapschem podle zákona o zadávání veřejných zakázek uzavřít bezodkladně. Nemůže tedy vyčkat na případný výsledek šetření Evropské komise. Navíc MD ani podle mluvčí nemá informace o tom, že by EK nějaké šetření ve věci mýtného připravovala. Kvůli podnětům ze strany Autostrade a dalších firem si zatím jen vyžádala informace, které jí MD poskytlo. Ministr dopravy i předseda antimonopolního úřadu již ve středu uvedli, že se neobávají, že by komise mohla dospět k tomu, že tendr neproběhl v souladu s českým a evropským právem.

Zařízení na mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena přitom měla hrát při výběru vítěze šedesátiprocentní roli. MD vyřadilo tři uchazeče a vítězem se stal Kapsch.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK