Orgány, na jejichž vyjádření chce premiér počkat, by mohly být Evropská komise či Nejvyšší správní soud, na který se chce obrátit vyřazená společnost Autostrade, napsalo Euro.
Podle firmy Autostrade může Evropská komise údajně v rámci šetření tendru na mýtné v budoucnu kdykoli zrušit smlouvu, kterou by v nejbližší době mělo ministerstvo dopravy uzavřít s Kapschem. Odborný zdroj EK dnes pro ČTK uvedl, že může jít o pokus EK do případu vtáhnout poukazem na porušení pravidel hospodářské soutěže, protože po rozhodnutí ÚOHS není již mnoho možností namítat, že nebyla dodržena pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Podle generálního ředitele vítězné firmy Kapsch Telecom Karla Feixe jsou možnosti odvolání ze strany vyřazených konkurentů omezené a navíc nemají vliv na uzavření smlouvy o dodání systému mezi ministerstvem dopravy a Kapschem.
EK se případem zatím zabývá ze dvou hledisek. Za první zkoumá, zda je důvod pro zahájení řízení pro porušení práva kvůli nedodržení procesních pravidel při zadávání veřejné zakázky. Za druhé zjišťuje, zda vítězný projekt firmy Kapsch je v souladu s příslušnou směrnicí o elektronickém mýtném, která doporučuje použít satelitní systém. Ani v jednom případě nebylo zatím o zahájení procedury rozhodnuto.
Zařízení na mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena přitom měla hrát při výběru vítěze šedesátiprocentní roli. MD vyřadilo tři uchazeče a vítězem se stal Kapsch.