Návrat ke zisku neočekává Lašák ani letos. Podle něho musí firma nejdříve zahájit radikální restrukturalizaci, která se na rozdíl od snah bývalého vedení zaměří nejen na snižování nákladů, ale hlavně na růst výnosů. Firma podle něho umí poskytovat kvalitní služby, neumí je však za dobrou cenu prodat. Radikálních změn proto ČSA doznají pod novým vedením hlavně v prodeji.
"Pokračovat ale samozřejmě musí také snižování nákladů včetně personálních," řekl. Firma podle Lašáka zaměstnává příliš mnoho lidí na objem obratu a rozsah služeb, které poskytuje. "To se bohužel projevuje v hospodaření," poznamenal. Nechtěl ale spekulovat o plánech na propouštění. "V první fázi se spíš bude měnit struktura zaměstnanosti, pozice z administrativy přesuneme do prodeje," řekl.
První výsledky restrukturalizace se podle Lašáka projeví v příštím roce, kdy by se novému vedení firmu mohlo podařit dostat ze ztráty. "Zpět na původní vzestupnou trajektorii by se společnost měla vrátit v roce 2008," dodal. To bude podle něho zároveň doba, která by byla vhodná k privatizaci ČSA.
Dřívější prodej než v roce 2008 by ale podle Lašáka komplikovala současná finanční situace aerolinií, které kumulují za poslední roky více než miliardovou ztrátu. O privatizace ale rozhoduje vlastník, připomněl Lašák.
Stát, který je majoritním vlastníkem společnosti, počítal s dřívější privatizací. Podle dosavadní strategie měl být podnik připraven k prodeji v roce 2007. O stejném termínu se dříve zmiňovali také premiér Jiří Paroubek a ministr dopravy Milan Šimonovský.
Za loňský rok ČSA vykážou ztrátu také podle mezinárodních standardů, i když původně se předpokládalo, že to bude zisk 70 milionů korun proti předloňským 570 milionům korun.
Loňskou ztrátu ovlivnil podle bývalého i současného vedení podniku rekordní růst cen ropy a vysoká konkurence na trhu. S tím ale nesouhlasí například odbory, které špatné výsledky dávají za vinu hlavně managementu pod vedením bývalého šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Podle Lašáka se ale minulé vedení o restrukturalizaci pokusilo. Za Tvrdíka firma zahájila řadu úsporných projektů včetně centralizace nákupu, které ušetřily za několik měsíců loňského roku asi 700 milionů korun, poznamenal.
Finanční problémy, se kterými se nyní aerolinky potýkají, Lašák nechtěl personifikovat s bývalým Tvrdíkovým vedením. Řada věcí podle něho přetrvává již z dřívějších dob. Příkladem je obnova flotily, kterou dopravce zahájil před lety nákupem modernějších letadel na krátké tratě, a přes letadla pro střední tratě, které vybralo minulé vedení, se teprve nyní dostává k rozhodnutí o dálkové flotile. Standardní postup je podle něj opačný: začít od dálkové flotily, která je u většiny společností nejziskovější, protože v ní nekonkurují nízkonákladové společnosti.
Zda ČSA nakonec pořídí nová letadla pro dlouhé tratě, musí vedení společnosti podle Lašáka rozhodnout v nejbližších pěti až šesti měsících. Ve hře jsou všechny varianty včetně úplného zrušení dálkové flotily. Ta je v ČSA překvapivě ztrátová.
Lašák také plánuje změny ve vedení podniku. Zdůraznil, že nemá zájem o manažery, kteří jsou takzvaně volní na trhu práce, ale o špičkové lidi, kteří v současnosti mají práci v úspěšných firmách. Konkrétní personální změny ve vedení nechtěl zveřejnit.
Čtyřicetiletý Lašák, který byl dříve členem představenstva a ředitelem správy ČEZ a předtím působil ve vedení eBanky a Komerční banky, se stal prezidentem a předsedou představenstva ČSA v polovině ledna. Do obou funkcí ho jmenovaly orgány společnosti místo Tvrdíka, který stal volebním manažerem ČSSD.