Podle premiéra Jiřího Paroubka je podpis dohody se společností Hyundai takřka jistý. "Chci vyjádřit přesvědčení, že se na 99,9 procenta jedná o jistou věc," řekl dnes v Bruselu ČTK Paroubek. Odmítl zároveň sdělit jakékoli podrobnosti. "Nerad bych tyto věci říkal dnes. Bylo by to nekorektní, firma Hyundai si, myslím, nepřeje publicitu kolem této věci. Dozvíte se to včas," uvedl.
Termín podpisu investičního memoranda bude podle Mravinace záležet na tom, zda se během víkendu podaří dostat materiál do podoby, která bude pro obě strany jednoznačně přijatelná. "Pokud bude memorandum se zástupci vedení Hyundai podepsáno, bude jej ještě muset schválit česká vláda a zastupitelstvo Moravskoslezského kraje," podotkl Mravinac. Kvůli podpisu memoranda by měl do Prahy v závěru týdne přiletět viceprezident Hyundai.
Nynější jednání se zástupci Hyundai potvrdila dnešnímu deníku Právo agentura CzechInvest. Oficiální odpověď ze strany Hyundai ale zatím neobdržela. Skupina odborníků Hyundai má v Česku zůstat ještě celý příští týden, řekla deníku mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová.
Firma Hyundai ale dosud oficiálně neoznámila, že svou automobilku opravdu postaví v České republice. Podle původních plánů tak přitom měla učinit už koncem loňského listopadu, pak každý další měsíc. Podle posledních informací ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana se mělo o výstavbě definitivně rozhodnout v dubnu. Viceprezident Hyundai pro Evropu Gerry Dorizas na začátku března prohlásil, že výstavba montážního závodu Hyundai v ČR je na dosah.
Nový závod s roční výrobní kapacitou 300.000 automobilů by měl stát v průmyslové zóně v Nošovicích a jeho provoz má být zahájen v roce 2008. Továrna má přímo zaměstnat kolem 3000 lidí, v dodavatelských firmách by pak mohlo podle odhadu agentury CzechInvest vzniknout více než 10.000 pracovních míst.
Podrobnosti o nákladech státu na tuto investici budou zveřejněny až po podpisu memoranda. Česko podle dřívějšího vyjádření pracovníků CzechInvestu nabízí Korejcům daňové úlevy a dotace v celkové hodnotě až 3,5 miliardy Kč. Podle některých informací stát ale utratí kvůli příchodu Hyundai navíc ještě 2,5 miliardy Kč, a to například na rozšíření silnice na Slovensko, kde má Hyundai dceřinou automobilku KIA.
Podle zákona o investičních pobídkách může Hyundai dostat maximální podporu 15 procent z výše investice, která se má pohybovat kolem 28 miliard korun. Hyundai může dostat dotace na pracovní místa, příspěvky na přípravu zóny a daňovou úlevu. Firma může také požádat o úhradu 35 procent nákladů na zaškolení zaměstnanců. Investiční pobídky pro Hyundai by se podle dřívějšího vyjádření ministra Urbana měly vrátit zhruba za dva roky od zprovoznění závodu.
Česká republika se v posledních letech postupně stává automobilovou velmocí. Ke škodovkám se nedávno přidala výroba toyot, citroënů a peugeotů v kolínské továrně TPCA, která výrazně zlepšuje bilanci zahraničního obchodu. Rozmach automobilového průmyslu podle ekonomů přináší české ekonomice především výhody. Vytváří pracovní místa, výrazně vylepšuje obraz celého průmyslu a zahraniční obchod loni díky autům skončil poprvé v historii s přebytkem. Tato ideální situace však nemusí vydržet pořád. Již nyní je podle odborníků vidět, jak úspěchy při vývozu automobilů podporují v rychlém posilování českou korunu, která poškozuje méně schopné vývozce z jiných odvětví.
Korejská automobilka Hyundai hodlá v Nošovicích podle informací týdeníku Ekonom vyrábět dva typy automobilů. Pravděpodobně půjde o sportovně-užitkový vůz (SUV) podobný dnešnímu typu Tucson a o nástupce sportovního modelu nižší střední třídy Elantra. Druhý z uvedených vozů by mohl být odvozen od konceptu Genus představeného na ženevském autosalonu.
Vozy kategorie SUV v současnosti v Evropě patří mezi nejrychleji rostoucí kategorie. Během posledních pěti let vzrostl prodej v této třídě ze 460.000 na 750.000 aut. V roce 2010 mají terénní vozy pro volný čas s pohonem všech kol v Evropě tvořit polovinu všech nově prodávaných aut luxusní třídy. V ČR loni celkový prodej terénních aut stoupl o 40 procent na 2447 vozů.
Tucson je na českém trhu velmi úspěšný. Loni si jej v tuzemsku koupilo 347 zákazníků, což jej s podílem přes 14 procent vyneslo na první místo ve třídě. Elantře patřilo s 324 prodanými vozy v nižší střední třídě 18. místo s podílem 1,6 procenta. Celkově loni Hyundai mezi prodejci na českém trhu patřila čtvrtá příčka s 6378 prodanými novými osobními vozy.