Nedávná veřejná vyjádření ministra Šimonovského, předsedy Peciny a dalších vrcholných politiků, že stát má povinnost bezodkladně podepsat smlouvu s konsorciem Kapsch, neboť v opačném případě by mohl být žalován o náhradu škody, jsou nepravdivá. Je v souladu se zákonem a zadávací dokumentací, jestliže Ministerstvo odloží podpis smlouvy do okamžiku, než budou ukončena všechna přezkumná řízení.
Výroky ministra Šimonovského a předsedy Peciny naznačující, že oddalováním podpisu smlouvy vznikají České republice škody, stejně jako pokusy obou státních úředníků obvinit z údajných škod společnost Autostrade, která využívá zákonných prostředků k obraně svých práv, jsou chabými pokusy odvést pozornost od vlastních nezákonných rozhodnutí. Není pravdou, že by společnost Autostrade nebo její právní zástupce odmítali převzít rozhodnutí předsedy Úřadu o rozkladu. Právní kancelář White & Case zastupující společnost Autostrade postupuje v tomto ohledu zcela v souladu se zákonem a etickými pravidly. Skutečná újma vznikne České republice teprve podpisem smlouvy se společností Kapsch.
Je známo, že Evropská komise nedávno zaslala české vládě dopis, v němž vyjadřuje závažné pochybnosti o průběhu výběrového řízení na dodavatele mýtného v ČR a reálně tak hrozí, že s Českou republikou zahájí řízení o porušení závazků vyplývajících z evropského práva. Je také známo, že předseda vlády zaslal Evropské komisi dopis, z nějž vyplývá, že do doby ukončení přezkumných řízení nebude smlouva s vybraným uchazečem podepisována. Návrh na odložení vykonatelnosti rozhodnutí Úřadu, který je součástí dnes podané správní žaloby, je veden snahou, aby škody, jež v případě budoucího rozhodnutí o zrušení soutěže společnosti Autostrade i České republice hrozí, byly co nejmenší.
Pokud se ministr Šimonovský, otevřeně podporován předsedou Úřadu Pecinou, překotně snaží podepsat co nejrychleji smlouvy se společností Kapsch navzdory riziku, že české soudy či Evropská komise později vydají rozhodnutí, kterým zamezí dalšímu provádění smlouvy s Kapschem, může tím státu způsobit nedozírné škody.
V podané žalobě Autostrade trvá na tom, že důvody, pro které byla ze soutěže vyloučena, byly formalistické, čistě účelové a v rozporu se zákonem a zadávací dokumentací. „Úřad i jeho předseda tento fakt prostě ignorovaly,“ říká Piero Bergamini, ředitel Autostrade Group.