"První jednání začala již více než před rokem, poté byla na rok přerušena, aby bylo možné vyřešit některé technické otázky, a v druhé polovině roku 2005 byla opět obnovena," uvedl manažer asociace Visa pro ČR a SR Miloslav Kozler.
Pokud bude rozhodnuto o implementaci této služby, tak podle Heleny Matuszné z České spořitelny by ji banka zavedla v průběhu roku 2007. Největší tuzemská retailová banka zatím ovšem s žádným potenciálním obchodním partnerem nejedná. Caschback určitě umožní i Raiffeisenbank, uvedl mluvčí banky Tomáš Kofroň.
Rychlejší zavedení služby připravuje ČSOB, a to již v druhém pololetí letošního roku. Podle mluvčího banky Martina Orsága banka nechtěla čekat na dohodu, jejíž příprava se protahovala. "Cashback je pro nás velice atraktivní. Určitě ovšem nejde proti řešení Visa a je s ním kompatibilní," uvedl.
Jakmile bude vytvořena dohoda s asociací Visa o poskytování služby, ČSOB k ní přistoupí. "Zatím ji budeme poskytovat našim klientům na našich obchodních terminálech," dodal Orság. Navíc podle něj banka umožní cashback i držitelům platebních karet MasterCard. V současnosti ČSOB vyjednává s největšími obchodními řetězci.
Banky se shodují, že klienti mají o službu zájem. Upozorňují ovšem, že systém by měl fungovat pro všechny klienty stejně. "Není možné, aby pro klienta u obchodníka jedné banky platila jiná pravidla než u obchodníka jiné banky. Z pohledu klienta by byla situace nepřehledná," uvedly shodně Česká spořitelna i HVB Bank.
Vedle klientů bank, kteří zavedením služby získají větší možnost výběru hotovosti, přinese cashback výhody i obchodníkům. "Pro ně bude zavedení znamenat omezení manipulace s hotovostí, menší odvody hotovostí, neboť držitelé karet jim část hotovosti odčerpají," uvedla Romana Kubálková z Komerční banky. Ta by chtěla službu zavést u některých vybraných hypermarketů a supermarketů.
V zahraničí se využívání služby cashback liší stát od státu. Běžně je služba dostupná již několik let například v USA a ve Velké Británii. Zhruba před rokem zavedlo výběr hotovosti u obchodníků Polsko a Itálie.
V USA využívají službu lidé především pro rychlé doplnění peněz na drobné vydání a obchodníci se běžně při platbě kartou ptají klientů, zda nechtějí "nějakou hotovost". Výběry nejsou zpravidla zatíženy poplatky. Více ovšem klienti využívají jiný princip rovněž nazývaný cashback, při němž se na účet spojený s kreditní kartou připíše určité procento z uskutečněných nákupů. Takovouto službu v ČR nabízí například Citibank nebo HVB Bank.
Ve Velké Británii lze výběr peněz při platbě u obchodníka využít pouze u debetních karet. Jednorázová částka je omezena na 50 liber a je rovněž jako v USA zdarma. Výběr z pokladny obchodníka lze v Británii využít i jako metodu, jak zvýšit minimální částku, kterou si někteří obchodníci stanovují pro transakce kartou.
Naopak ve Francii se cashback nepoužívá kvůli rozšířenosti bankomatů. V určité variantě lze tohoto systému využít v některých luxusních hotelích nebo obchodech s luxusním zbožím.