Podle průzkumu považuje skoro 70 procent Čechů domácí potraviny za bezpečné. O kvalitě zahraničního zboží je přesvědčeno 54 procent zákazníků. "Nejbezpečnější pro nákup jsou malá pekařství, řeznictví a prodejny s pultovým prodejem, nejhůř dopadly bufety s rychlým občerstvením, tržnice a hypermarkety," podotkla mluvčí. Nákupní centra ale přitom preferuje sedm z deseti zákazníků. Líbí se jim široká nabídka zboží, dlouhá otevírací doba a čerstvé pečivo, ovoce a zelenina.
Právě zacházení Čechů s ovocem a zeleninou inspektory nemile překvapilo. "Pětina lidí neomývá ovoce a zeleninu před konzumací, 43 procent spotřebitelů bez obav odkrajuje plesnivé a nahnilé části zeleniny nebo ovoce a zbytek konzumuje, přestože je to pro zdraví nebezpečné," upozornila Kolejková. Lidé také často nechávají nákup dlouho v autě a zmrazují už jednou rozmražené potraviny.
Asi třetina konzumentů nemá podle průzkumu dostatek informací o bezpečnosti potravin, více než 40 procent lidí je s informovaností spokojeno. Jenom každý desátý Čech se však snažil k informacím dostat. "Český zákazník je často v získávání podobných informací pasivní," míní mluvčí.
Inspekce se o chování spotřebitelů zajímala podobnou formou poprvé. Průzkum stál 400.000 korun, výsledky chtějí inspektoři využít například při poskytování informací veřejnosti. Případné opakování záleží podle Kolejkové na potřebě SZPI.