SZPI: Polovinu Čechů nazajímají informace na obalech potravin

27.03.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 27. března (ČTK) - Každý druhý český zákazník nečte informace na obalech potravin. Ještě více lidí neví, kam se obrátit, když narazí na zkažené nebo nebezpečné jídlo. Vyplývá to z výzkumu, který si zaplatila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) u agentury Focus, Marketing & Social Research. Ve srovnání s podobným průzkumem v Irsku jsou na tom ale Češi dobře, řekla mluvčí SZPI Daniela Kolejková.

Podle průzkumu považuje skoro 70 procent Čechů domácí potraviny za bezpečné. O kvalitě zahraničního zboží je přesvědčeno 54 procent zákazníků. "Nejbezpečnější pro nákup jsou malá pekařství, řeznictví a prodejny s pultovým prodejem, nejhůř dopadly bufety s rychlým občerstvením, tržnice a hypermarkety," podotkla mluvčí. Nákupní centra ale přitom preferuje sedm z deseti zákazníků. Líbí se jim široká nabídka zboží, dlouhá otevírací doba a čerstvé pečivo, ovoce a zelenina.

Právě zacházení Čechů s ovocem a zeleninou inspektory nemile překvapilo. "Pětina lidí neomývá ovoce a zeleninu před konzumací, 43 procent spotřebitelů bez obav odkrajuje plesnivé a nahnilé části zeleniny nebo ovoce a zbytek konzumuje, přestože je to pro zdraví nebezpečné," upozornila Kolejková. Lidé také často nechávají nákup dlouho v autě a zmrazují už jednou rozmražené potraviny.

Asi třetina konzumentů nemá podle průzkumu dostatek informací o bezpečnosti potravin, více než 40 procent lidí je s informovaností spokojeno. Jenom každý desátý Čech se však snažil k informacím dostat. "Český zákazník je často v získávání podobných informací pasivní," míní mluvčí.

Inspekce se o chování spotřebitelů zajímala podobnou formou poprvé. Průzkum stál 400.000 korun, výsledky chtějí inspektoři využít například při poskytování informací veřejnosti. Případné opakování záleží podle Kolejkové na potřebě SZPI.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK