Eurofima poskytla drahám první úvěr 15 milionů eur (asi 450 milionů korun) v roce 2002. Z něho podnik zaplatil zálohy na vagony první a druhé třídy společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků od ČKD Vagónka ve Vítkovicích. Předloni podnik čerpal 45 milionů eur (asi 1,35 miliardy Kč), a tutéž částku získal také loni.
Podle mluvčího ČD Aleše Ondrůje je Eurofima důležitým zdrojem prostředků pro obnovu vozového parku drah. Letos peníze půjdou na pět příměstských jednotek. S pěti soupravami, které ČD letos převezmou, by jich měly mít na konci roku již celkem 25. Nové jednotky se zatím objevují hlavně na tratích z Prahy do Roudnice nad Labem, do Berouna, do Kolína a dál do Pardubic. Od letošního roku by se ale první nové jednotky měly začít jezdit také na příměstské dopravě kolem Ostravy.
Ondrůj připomněl, že úvěr podpoří také domácí průmysl. Vlaky totiž vyrábí domácí výrobce ČKD Vagónka v Ostravě.
"Současné železniční vozy Českých drah jsou velmi zastaralé a musí být nahrazeny, aby byla zajištěna větší dostupnost a bezpečnost železniční dopravy v České republice," uvedla 22. února Evropská komise, která proti půjčce nevznesla žádné námitky. Podle zástupců komise nebude mít půjčka žádný dopad na hospodaření českého železničního dopravce.
Dráhy mají asi 4500 osobních vozů, 95 elektrických souprav a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozového parku Českých drah je 25 let.