Antimonopolní úřad v polovině března postup ministerstva dopravy v tendru na mýtné potvrdil. Tím umožnil, aby MD podepsalo smlouvu s vítěznou firmou Kapsch. Ministr dopravy Milan Šimonovský smlouvu podepsal minulou středu. Autostrade však podala žalobu ke krajskému soudu. Ten jí zatím vyhověl v tom, že odložil účinnost rozhodnutí ÚOHS.
Ministerstvo dopravy zatím nemá rozhodnutí soudu k dispozici a podle dnešního sdělení mluvčí Marcely Žižkové ho proto nemůže komentovat.
"Já musím tu věc nechat prošetřit našimi právníky, protože to je nová věc," řekl Českému rozhlasu v poledne náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. "Je to naprosto nová věc, takže bych nechtěl spekulovat, musíme nechat nejdřív pracovat odborníky," podotkl.
Podle italské firmy Autostrade neexistují proti rozhodnutí soudu opravné prostředky. Znamená to, že rozhodnutí předsedy ÚOHS, které vlastně uvolnilo cestu k podpisu smlouvy s Kapschem, je až do definitivního výroku soudu neúčinné, řekl mluvčí Autostrade Vladimír Bystrov.
Kapsch by přitom podle smlouvy měl zavést mýtné na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích 1. třídy od ledna příštího roku. Zařízení na výběr mýtného chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. MD tři uchazeče vyřadilo pro formální nedostatky.
Vyřazení se nyní brání včetně stížností do Bruselu. Ministr dopravy Šimonovský ale nepovažuje za pravděpodobné, že by EK kvůli mýtnému proti Česku zahájila řízení.