Téma týdne: Počasí a pojištění
Rozsáhlé povodně, které naši zemi postihly v minulých dnech byly již třetí za posledních deset let. Vždy po povodních na sebe reakce občanů nenechala dlouho čekat a v letech bezprostředně následujících došlo vždy k masivnímu nárůstu pojistných smluv. Pojišťovali se i lidé, kterým bezprostřední riziko povodní nehrozilo. Dá se říci, že pojišťovny svým závazkům po povodních dostály, a to jak v devadesátých letech, tak i v roce 2002, kdy na pojistných plněních občanům a podnikům vyplatily zhruba 33 mld. Kč. V dnešním článku se zaměříme na to, jak postupovat tak, aby vyřízení pojistné události ze strany pojišťovny proběhlo pokud možno co nejvíce bezproblémově a nejrychleji.
Jak postupovat v případě, že dojde ke škodě v závislosti na povodni?
Jednání s vaší pojišťovnou vám usnadní pokud máte k dispozici u sebe pojistnou smlouvu. V případě, že ji nemáte, nebo byla při povodni zničena či poškozena, nemusíte se obávat. Pojišťovna konkrétní smlouvu vyhledá a pojistné plnění dostanete dle dohodnutých podmínek.
„Snažíme se zajistit, aby zvýšený počet škod dobu likvidace ovlivnil minimálně. Připravili jsme speciální mobilní týmy, které do postižených oblastí vyrazí hned jak opadne voda a bude možné prohlédnou napáchané škody,“ řekl nám Milan Káňa z Allianz pojišťovny. Obdobně budou postupovat i ostatní pojišťovny. V případě, že se u vás pracovník pojišťovny neobjeví, využijte všech možností pro oznámení pojistné události – písemně či telefonicky na informačních linkách pojišťovny, přes obecní úřad. Formulář k hlášení pojistné události lze získat na webových stánkách pojišťovny, pobočce pojišťovny často i na místním obecním úřadě.
U povodní velkého rozsahu je příčina škody naprosto zřejmá. Před příchodem pracovníka pojišťovny si ujasněte rozsah a výši škody a pořiďte si pokud možno seznam poškozených věcí. Určitě se vyplatí pořídit si i fotodokumentaci, ale většina pojišťoven akceptuje i vyjádření svědků. Pokud je to možné uchovejte poškozené věci do příchodu pracovníka pojišťovny. Počítá se však i s tím, že z hygienických či bezpečnostních důvodů začnete s úklidem, opravami, likvidací potravin či uhynulých zvířat již dříve.Vždy umožněte pracovníkovi pojišťovny prohlídku poškozených věcí a odpovězte nu na příslušné dotazy. Likvidaci pojistné události značně usnadní, pokud máte k dispozici doklady o koupi poškozeného, ztraceného či zničeného majetku.
Pokud to nutně potřebujete, je možné požádat o zálohu na pojistné plnění. Ta vám bude vyplacena ještě před ukončením likvidace. „Jsme připraveni poskytnout našim klientům zálohu až do výše 50% z odhadované škody, aby mohl co nejrychleji začít s opravou svého majetku. Tuto zálohu by mohl klient obdržet do několika dnů po dokumentaci škody,“ říká Milan Káňa.
Postup v konkrétních případech poškození:
-
Zaplavené přístroje a elektronika – pokud tyto přístroje a zařízení nebyly přímo mechanicky zničeny (pádem z výšky, odplavením atd.) mohou být pouze poškozeny. To zda se jedná o poškození opravitelné nebo neopravitelné musí zjistit odborný servis, který o tom vystaví doklad.
-
Zvířata – jestliže nebyla uhynulá zvířata vodou přímo odplavena a utonule nebo jiným způsobem uhynula v místě pojištění, je třeba je z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. V této věci lze například přes obecní úřad kontaktovat kafilerní službu, která vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu
-
Odklizené věci – poškozené věci, které musely být z různých důvodů (hygienické, bezpečnostní, hromadný úklid) odvezeny z místa poškození je dobré před odstraněním vyfotografovat – na fotce by mělo být zřejmé , že se jedná o předměty z místa škody (například fotit tyto věci se záběrem na dům atd.).Pokud to není realizovatelné stačí to, o jaké věci se jednalo doložit svědectvím zastupitele obce, prohlášením sousedů a podobně.
Závěr:
Podle vyjádření České asociace pojišťoven jsou naše pojišťovny připraveny dostát svým závazkům a zabezpečit kvalitně a pružně likvidaci pojistných událostí. V tom jim můžete pokud budete postupovat podle výše zmíněných rad pomoci i vy a značně tím urychlit průběh likvidace pojistné události, a tím i dobu výplaty pojistného plnění. Pokud přesto máte nějaké pochybnosti ohledně postupu v případě škody na majetku, neváhejte kontaktovat svou pojišťovnu pomocí telefonní informační linky.
Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.