Firma si chce upevnit pozice na čínském trhu, který sice vykazuje silný růst, ale pohybuje se na něm příliš mnoho hráčů. IKEA už má v Číně dva obchody s nábytkem, do pěti let by jich tam ale chtěla mít deset, řekl dnes prezident divize pro Asii a Tichomoří Ian Duffy.
V Číně se díky silnému růstu ekonomiky rychle objevuje početná střední třída a stále více lidí se stěhuje z venkova do města. Většina těchto lidí si kupuje nové domy a výrobci nábytku tak dobře prosperují.
Nový obchod má 43.000 metrů čtverečních výstavních ploch, což je zhruba ekvivalent pěti fotbalových hřišť. Co do velikosti je tedy obchod v Pekingu druhý největší, kterým IKEA disponuje, úplně největší je ve Stockholmu. V celém světě má IKEA více než 230 obchodů.
Na celkových tržbách řetězce se teď Čína podílí jedním až dvěma procenty a podle Duffyho má tedy IKEA co dohánět. Firma předpokládá, že bude tržby v Číně nyní zvyšovat tempem 30 až 50 procent ročně. K povzbuzení poptávky ale prý bude nutné v Číně snížit ceny.
"Ceny budeme dál snižovat, alespoň v příštích čtyřech až pěti letech, abychom se stali tak konkurenceschopní, jak bychom si přáli. Učinili jsme velmi sebevědomý krok a snížili marže, a výsledkem byl samozřejmě mnohem vyšší objemový prodej," dodal Duffy.
Mít konkurenceschopnější ceny bylo i součástí strategie v Japonsku, IKEA ale zvyšuje i rychlost globální expanze. Svůj první obchod v Japonsku firma otevře koncem dubna. IKEA už v Japonsku působila v letech 1974 až 1986, ale tehdy nábytek prodávala v obchodech japonského partnera.
IKEA prodává nejvíce nábytku na německém trhu, ale tempo expanze je nyní jednoznačně nejvyšší v Číně. V absolutních hodnotách má ale v Německu pořád ještě před Čínou velký náskok, podotýká agentura AP. V ČR Ikea provozuje čtyři obchodní domy v Praze, Brně a Ostravě. Na Slovensku má Ikea obchodní dům v Bratislavě.