Podle údajů organizace PromoControl, která v Belgii systém slev spravuje, je ale výkon Belgičanů jen malým dílkem ve světovém lákání na drobné slevy. Odhaduje se totiž, že velké distribuční řetězce loni vydaly na 3,9 miliardy kuponů. Valná část ovšem zůstává ležet ladem. Kupříkladu Britové v průměru sáhli jen po devíti kuponech, Francouzi po pěti, Kanaďané po třech, Španělé po jednom a Němci po necelé polovině jednoho kuponu. Čísla za ČR či Slovensko nebyla k dispozici.
"Kdyby každá domácnost využila všechny kupony, které dostane k dispozici, mohla by za rok ušetřit až 5000 eur!" přesvědčuje marketingová manažerka PromoControl Géraldine Reynarzová.
Slevy by ovšem byly vykoupeny haldami zboží v domácnostech. Loňských 136 milionů využitých kuponů dohromady ušetřilo klientům 88 milionů eur. A to se každý týden po království distribuuje okolo šesti tun lístků na slevy.
Nejnáruživějšími lovci slev nejsou ti sociálně nejslabší, nezaměstnaní, penzisté či ženy v domácnosti. Z důkladného šetření vyplynulo, že ve vystřihování poukazů si nejzdatněji vedou rodiny s dětmi, které přitom mají nadprůměrné příjmy.
"Nejčastěji jsou to lidé, kteří při nákupech přemýšlejí a plánují je s předstihem. Schovají si slevu na prací prášek, protože vědí, že to je docela drahé zboží. Ale kupony také dovedou přilákat klienty na výrobky, které by si jinak nekoupili," konstatuje Reynarzová.
To odpovídá i číslům od distributorů. Relativně dražší supermarkety firmy Delhaize, která v ČR vlastní síť Delvita, se chlubí, že jejich klientela využije až třetinu nabízených kuponů. Následuje Carrefour s necelou čtvrtinou a až poté relativně nejlevnější Colruyt se 14,4 procenta.
Tři pětiny slev představují opravdu "drobné" v řádu 25 až 75 centů; průměrná hodnota ústřižku loni činila 0,65 eura. Ostatně za psychologickou mez, kdy klient začíná uvažovat, že si zlevněné zboží opravdu pořídí, se v Belgii považuje 50 centů.
Recept docela zabírá. Před deseti lety místní spotřebitelé využili sotva 60 milionů kuponů, nyní se množství více než zdvojnásobilo. Po kuponech občas sáhnou tři čtvrtiny lidí, kteří v domácnostech mají nákupy na starosti, tedy obvykle ženy. Více než polovička tak činí několikrát do měsíce a tři z deseti velmi pravidelně.
Lví díl slev, skoro třetina, připadá na mléčné výrobky, pak následuje smíšené zboží, nápoje, cukrárenské a pekařské výrobky, čaj, káva a kakao, kutilské potřeby a kosmetika.
Milan Syruček mol