První ocenění Zlatou korunou se začala udělovat v roce 2003. Do prvního ročníku bylo přihlášeno jen o něco méně než 100 finančních produktů. Letos byl vyhlášen a právě probíhá již čtvrtý ročník soutěže, jejíž obliba a prestiž jak mezi veřejností, tak mezi finančními společnostmi neustále roste. O tom svědčí i fakt, že do letošního ročníku je přihlášeno více než 140 finančních produktů od celkem 50 bank, pojišťoven, leasingových, investičních a dalších finančních společností působících na českém trhu. Ostatně potvrzují to i slova Pavla Doležala, ředitele soutěže „Zlatá koruna si za dobu svého trvání získala prestiž a setkává se s patřičným zájmem finančních společností, a co je důležité je fakt, že se finanční společnosti konkurence nebojí a chtějí být veřejnosti otevřené.“ Soutěži poskytli v předchozích ročnících svou podporu také významné osobnosti, jako je premiér ČR Jiří Paroubek, guvernér ČNB Zdeněk Tůma, ministr financí Bohuslav Sobotka či ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Které produkty o Zlatou korunu soutěží a jak hlasování probíhá?
Do soutěže Zlatá koruna, která každým rokem vyhlašuje nejlepší finanční produkty, mohou být přijaty všechny aktuálně platné výrobky a služby. Každý soutěžící může do jedné kategorie přihlásit neomezený počet produktů. Hodnocení produktů přijatých do soutěže provede nezávislá odborná porota - Finanční akademie, složená z finančních odborníků a publicistů. Pořadatel jmenuje předsedu a místopředsedu Finanční akademie. Finanční akademie hodnotí produkty korespondenčním způsobem. Pro hodnocení má každý porotce k dispozici pětibodovou stupnici od 10 (nejvyšší známka) do 1 (nejnižší známka). Konečné pořadí vznikne aritmetickým průměrem z bodů, získaných od hlasujících členů Finanční akademie. V každé kategorii budou udělena tři ocenění podle počtu bodů, obdržených od Finanční akademie:
-
Zlatá koruna
-
Stříbrná koruna
-
Bronzová koruna
Zároveň s hlasováním finančních odborníků probíhá i hlasování veřejnosti o Nejoblíbenější finanční produkt roku. Které finanční produkty byly v minulosti mezi veřejností nejoblíbenější? „Zatímco v prvním ročníku nejvíce hlasů od veřejnosti získalo Pojištění pro případ ztráty či krádeže platební karty od ČSOB, a vyjadřovalo tak i určitou obavu o bezpečnost produktů, v dalších letech už jednoznačně dominovaly produkty životního a kapitálového pojištění, tedy posun směrem k určitým jistotám do budoucna a finančnímu zabezpečení,“ řekl nám Pavel Doležal. Oficiální vyhlášení výsledků a předání cen se uskuteční na slavnostním večeru 11.5. 2006 za účasti zástupců všech přihlašovatelů.
V roce 2006 byly zvoleny tyto soutěžní kategorie:
Kategorie A:
-
Univerzální bankovní produkty
-
Elektronické bankovnictví
-
Stavební spoření
-
Hypotéky
-
Spotřebitelské úvěry
-
Platební karty
-
Životní a kapitálové pojištění
-
Penzijní připojištění
-
Podílové fondy
-
Leasing
Kategorie B:
-
Podnikatelské účty
-
Podnikatelské úvěry
-
Pojištění podnikatelů
-
Leasing pro podnikatele
Cena veřejnosti:
-
Nejoblíbenější finanční produkt roku
Zlatá koruna nechce být jen soutěží, má větší ambice
Jedním z primárních cílů soutěže je, jak jsme uvedli výše, pomoci zákazníkům finančních společností získat co možná nejlepší přehled o nabídce finančních produktů na našem trhu, a to doporučením těch nejpovolanějších - Finanční akademie, složené z finančních odborníků a publicistů.
To je ale jen jeden z cílů soutěže, jaké jsou ty další nám řekl ředitel soutěže Pavel Doležal „Některé produkty, které Finanční akademie, tedy odborníci, jednoznačně vyhodnotí jako nejlepší, nemusí mít zrovna nejširší klientelu. V takovémto případě je to většinou dáno vysokou sofistikovaností produktu. Odborníci to ocení, ale pro běžné klienty jsou tyto produkty příliš složité, málo srozumitelné a těžko uchopitelné. Ono to často má i svoji logiku, zejména u nových moderních produktů. Pokud však takové produkty na trhu nebudou, klienti nemají na čem růst. Nedá se tedy jednoduše dát rovnítko mezi dobrý produkt a úspěšný například z pohledu absolutního počtu uživatelů. To bychom pak mohli jen matematicky sestavit žebříček nejprodávanějších produktů. Ale v tom to přeci není. Nechceme stát na místě. Ambicí Zlaté koruny je také pomáhat novým progresivním finančním produktům a zvyšovat nároky jejich uživatelů.“ Hlasování odborníků tak pomáhá novým progresivním produktům získávat větší oblibu u klientů. Jsou však oceněné produkty opravdu na trhu úspěšnější a plní soutěž v tomto směru svou funkci? Pavel Doležel říká „Rozhodně ano, v naprosté většině případů jsou vítězné produkty na trhu uspěšnější. Stavěli jsme tento projekt jako most mezi finančními společnostmi a jejich klienty a se dá říci, že se po něm už dá nejen chodit, ale je na něm už docela čilý ruch. Bohužel zatím spíše jen jedním směrem. Chtěli bychom, aby Zlatá koruna sloužila i jako zpětná vazba pro finanční společnosti.“
Jaké produkty budou letos v soutěži u odborníků a u veřejnosti nejúspěšnější? Odrazí se na jejich hlasování rostoucí obliba Hypotečních úvěrů a elektronického bankovnictví? Na to si budeme muset počkat až do vyhlášení výsledků soutěže. Co však víme již dnes je že Zlatá koruna je úspěšný projekt a nelze než si přát aby se jí podařilo splnit vytyčené cíle. Bylo by to našemu finančnímu trhu jen ku prospěchu.