Digitální přístroje v nejnižší cenové kategorii kolem 4000 Kč v poslední době rychle nahrazují mobilní telefony, které mají běžně rozlišení jeden až dva megapixely. Výrobci fotoaparátů se proto soustředí spíše na klasické, tedy dražší a lépe vybavené kompaktní přístroje v ceně kolem 7000 až 12.000 Kč, na stylové produkty nebo nejvyšší třídu, kterou reprezentují například jednooké zrcadlovky.
Právě u zrcadlovek je podle manažera obchodu a marketingu DIME Sony Czech Vladimíra Kostlána velký potenciál růstu. Naopak trh s kompaktními fotoaparáty čeká stabilizace. "U kompaktních fotoaparátů se stává standardem velmi kvalitní objektiv, stabilizace obrazu a vysoká citlivost ISO. Zpomaluje se honba za vyšším počtem pixelů a pro většinu zákazníků je vyhovující rozlišení kolem pěti megapixelů," uvedl.
Pokles cen digitálních fotoaparátů vedl podle odborníků k výraznému vytěsnění klasických přístrojů na kinofilm. Například japonský výrobce Nikon začátkem roku oznámil, že zruší výrobu téměř všech klasických fotoaparátů, které dnes tvoří jen zhruba dvě procenta jeho prodeje.
U digitálních kamer prodejci očekávají přesun zájmu k přístrojům se záznamem přímo na DVD disk a o kamery s vysokým rozlišením. Nejnáročnější zákazníci by navíc letos mohli začít přecházet ke kamerám vybaveným pevným diskem, které se objeví letos na jaře.
Fotoaparáty se staly jedním z nejžádanějších artiklů v tuzemských internetových obchodech, což rovněž přispělo k poklesu jejich cen. Podle největšího tuzemského internetového prodejce Internet Mall byly loni digitální fotoaparáty co do počtu kusů nejprodávanějším zbožím.
Celkové tržby za prodej digitálních fotopřístrojů a kamer tvoří zhruba 30 procent celého trhu s tzv. černou elektronikou. Celkově Češi za elektroniku ročně zaplatí kolem 30 miliard korun.