Podle dřívějšího vyjádření drah nastaly chyby v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly dodatky smluv. Vlaky byly nakonec dodány s velkým zpožděním a ČD jich získaly sedm namísto deseti. Škody podniku vznikly i údajně předimenzovaným pořízením náhradních dílů za neúměrně vysoké ceny. Pro ČD byly ve smlouvách také nevýhodně stanoveny limity kompenzací v případě neplnění závazků ze strany výrobce.
Smlouvu o nákupu souprav podepsal tehdejší generální ředitel státních drah Rudolf Mládek, dodatek o dodávce náhradních dílů údajně pozdější ředitel Dalibor Zelený. Ten nařčení, že dodatek smlouvy způsobil podniku škody, odmítl. Podle něho naopak dodatek ušetřil více než 0,5 miliardy korun. Škody podle něho vznikly tím, že současné vedení neodstoupilo od smluv a přebíralo neotestované vlaky. Škoda na image podniku navíc podle Zeleného vznikla ve chvíli, kdy ČD nasadily do provozu s cestujícími neodzkoušené vlaky a ty postihla série poruch, která je nakonec vyřadila z provozu.
České dráhy mají sedm souprav Pendolino za celkem 4,3 miliardy korun. Dalších zhruba 200 milionů ale zaplatily dráhy za náhradní díly, které nakoupily předem. Záruční lhůta dílů tak vypršela dříve, než skončí záruka vlaků. Dráhy nasadily pendolina do pravidelného provozu podle jízdního řádu od poloviny prosince loňského roku.
Trestní oznámení podle Ondrůje nesouvisí se sérií poruch, které vlaky postihly v lednu letošního roku. Problém v softwaru vyřadil tehdy postupně z provozu všech pět souprav, které zajišťovaly dopravu s cestujícími. Náklady ani škody, které odstavení vlaků způsobilo, zatím ČD nevyčíslily. Pravděpodobně půjde o desítky milionů korun.
V současnosti jsou se spolehlivostí vlaků ČD spokojeny. Vlaky za dobu svého provozu na trase mezi Prahou a Ostravou odvezly přes 150.000 pasažérů.