Škoda Kovárny díky celosvětovému boomu zvýšila tržby o třetinu

20.04.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 20. dubna (ČTK) - Trvající celosvětový boom na trhu hřídelí pro větrné elektrárny a obřích zalomených hřídelí, zejména pro lodní motory, zajistil plzeňské Škodě Kovárny meziroční růst tržeb z 2,1 miliardy na loňských 2,81 miliardy korun. Díky lepším cenám, většímu počtu prodaných kusů a lepší časové i cenové optimalizaci výroby chce firma letos prodat zboží za 3,2 miliardy korun. Řekl to ředitel podniku Michal Horáček.

 

Škoda Kovárny se 700 lidmi loni meziročně zvýšila hrubý zisk ze 60 na 212 milionů korun. "Letos plánujeme 340 milionů korun," řekl ředitel. Potvrdil, že podniku se už loni podařilo s velkými zákazníky dohodnout vyšší ceny, což je dáno boomem na čínském, indickém i evropském trhu, který potrvá až do roku 2008. "Pokud bychom měli ve výrobě zalomených hřídelí pro čtyřtaktní dieselové a plynové motory a hřídelí pro větrné elektrárny o pětinu vyšší kapacitu, tak ji vyprodáme," dodal Horáček.

 

Dalšími důvody výrazného nárůstu loňského i letošního zisku vidí v optimalizaci výrobkového portfolia, jehož prioritou je co nejvyšší přidaná hodnota, kterou má firma nejvyšší u zalomených hřídelí.

 

Škoda Kovárny je světovou jedničkou ve výrobě tzv. přírubových hřídelí pro větrné elektrárny, u nichž zaujímá 30 procent trhu. Loni jich firma vyrobila 1400, meziročně o sedminu více, letos počítá nejméně s 1500 kusy, což zajistí miliardu tržeb. Dodává je do Německa, Dánska, USA a Indie.

 

Podnik zatím vyrábí hřídele pro elektrárny s výkonem 1,5 až tři MW, ale připravuje také výrobu součástí elektráren vyšších výkonů do pěti MW s vrtulemi o průměru až 120 metrů, které se nyní testují. Délka hřídelí se prodlouží ze současných dvou až na pět metrů, hmotnost z osmi tun na dvojnásobek. "Chceme trvale dodávat hřídele na největší větrné elektrárny, malých výrobců je celosvětově přebytek," vysvětlil Horáček.

 

U zalomených hřídelí od sedmi do 32 tun, tzv. superklik, vyráběných z jednoho kusu oceli, je podnik dvojkou po japonském Kobe Steel a pokrývá 25 procent světového trhu. Letos i loni jich vyrobí 140 kusů, což zajistí čtvrtinu plánovaných tržeb. Největšími odběrateli jsou italsko-finský koncern Wärtsilä, německé firmy MAN a německý Caterpillar. Dále podnik produkuje turbínové a generátorové rotory a válce pro válcovací stolice a ingoty.

 

Po deseti letech udržování zařízení začala firma loni významně investovat do technologie. Loni 80 milionů, letos plánuje 340 milionů korun - zejména do intenzifikace elektrické obloukové pece, do modernizace lisu, kovárenských pecí, pecí na tepelné zpracování a obráběcích strojů.

 

Podnik, který je od července 2004 součástí ruské strojírensko-metalurgické skupiny OMZ, smí ve svém názvu používat obchodní jméno Škoda pouze do července 2007. Vlastníci nyní přemýšlejí o novém názvu i logu firmy. Na výrobcích Škody Kovárny může být značka Škoda i její znak trvale.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK