Stanoviska příslušných orgánů k jižní variantě dostanou zastupitelé do 22. června, řekl první náměstek hejtmana Roman Línek (KDU-ČSL). Severní trasu již dříve odmítli obyvatelé regionu i některá ministerstva, kraj se však k ní může vrátit.
Zastupitelé pustili do hry jižní trasu přes Svitavsko vzhledem k dohodě s vládou, že k městům na severu budou vybudovány přivaděče a obchvaty. Někteří členové zastupitelstva však reálnost těchto staveb zpochybnili.
"Memorandum je pěkná věc, ale nemá právní zřetel a negarantuje přivaděče v rozsahu, v jakém jsou namalovány," uvedl místostarosta Vysokého Mýta Martin Krejza (ODS). Vypsání referend v dotčených obcích navrhl Václav Snopek (KSČM). "Jde o důležitý zásah do života lidí," soudí.
V ochozech sálu se sešli odpůrci severní i jižní varianty. Vzhledem k současné situaci převládali "jižané". "Jižní varianta je pro zemědělce v okolí Litomyšle likvidační," tvrdí zemědělec Jiří Lux. Někteří lidé ze severu se zase obávají o životní prostředí. "R35 sevře město do kleští, když z jedné strany bude silnice a ze druhé obchvat," poznamenal Jiří Borovec z Vysokého Mýta.
Silnice R35 by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu spojující Čechy a Moravu. Komunikace by měla odlehčit dopravě na páteřní dálnici D1. R35 spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec.
Letos má být již zahájena výstavba úseku R35 Sedlice - Opatovice nad Labem na Pardubicku, která bude stát kolem tří miliard korun, včetně obří třípatrové křižovatky a rozšíření o dva jízdní pruhy směrem na Hrobice.