První kampaň státu k digitální TV v září, přijde na 82 milionů Kč

24.04.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. dubna (ČTK) - První část kampaně státu a ministerstva informatiky (MI) k nastupujícímu digitálnímu pozemnímu vysílání se uskuteční ve dvou vlnách, a to zřejmě v září a říjnu a poté v únoru a březnu 2007. Vyplývá to z návrhu, který zřejmě příští týden předloží ministerstvo vládě ke schválení. Podle návrhu přijde úvod kampaně na 82 milionů korun. Další tři miliony budou letos stát průzkumy zjišťující výsledky kampaně a míru informovanosti obyvatel Česka.

První kampaň by měla podle MI přinést lidem poznatky o tom, co to je digitální vysílání, a o jeho budoucím vývoji. Chybět nebudou doporučení a rady, jak a kde získat případné další informace. Kampaň by se měla objevit v médiích s masovým zásahem. Stát tak chce spolupracovat nejen s Českou televizí, ale i s Novou a Primou a přílohami celostátních deníků - magazíny Mladé fronty Dnes, Lidových novin, Blesku a Práva a televizními týdeníky a čtrnáctideníky.

Druhá kampaň pak podle MI začne příští rok v červnu. Jejím cílem bude obyvatelstvo seznámit s přechodem od současného analogového k digitálnímu vysílání. Lidem také bude oznámeno datum vypnutí analogového TV vysílání, které ale bude v každém regionu odlišné. Proto chce MI v této části více spolupracovat s regionálními médii i územní samosprávou.

Podle prozatímního návrhu Českého telekomunikačního úřadu má vypínání analogového signálu a jeho nahrazování digitálním začít před rokem 2008, poslední analogový vysílač bude vypnut do roku 2012; to je datum odpovídající plánům i ostatních zemí EU. ČTÚ bude navrhovat lehce zapamatovatelné datum 9. září 2009 nebo 10. říjen 2010.

Pro zájemce o sledování televize to znamená, že do té doby si bude muset pořídit převaděč signálu, takzvaný set-top box, popřípadě televizory se zabudovaným digitálním tunerem, které jsou však dražší.

Polovina z částky 82 milionů by měla putovat do televizí, 21 milionů do tištěných médií, šest milionů na internet. Náklady na druhou kampaň zatím ministerstvo neuvádí v plné výši, podle současného předpokladu to bude nejméně deset milionů korun.

Další peníze vynaloží stát na zjišťování výsledků kampaně o informovanosti obyvatel Česka. Data hodlá stát zjišťovat sám, ale chce i spolupracovat s dalšími subjekty, které se výzkumy na téma digitálního vysílání zabývají. Ministerstvo odhaduje náklady na tuto část pro letošní rok 3,1 milionu korun, v letech 2007 až 2009 by to mělo být devět milionů.

Digitální TV vysílání přinese lidem lepší obraz a zvuk a zejména zhruba šestinásobek současných celoplošných TV programů oproti současným České televizi, Nově a Primě; ty mají místo v digitálním vysílání zajištěno ze zákona. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání již na počátku dubna udělila prvních šest digitálních TV licencí, které získali například Fero Fenič se svou Febio TV, hudební stanice Óčko či zpravodajská stanice Z1, která bude sestrou slovenského kanálu TA3. Další licence budou následovat zřejmě do příštího roku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK