Sdružení na dnešní tiskové konferenci představilo příručku, která potenciálním kupcům ojetých vozů radí, jak účinně ověřit jejich stav a původ. Publikace, která vyšla s podporou ministerstva dopravy a ministerstva vnitra, je první svého druhu a má usnadnit odhalení triků, které se při prodeji ojetých aut používají.
Mezi ně patří například přetočení tachometru, chybné uvedení roku výroby nebo zatajení údajů o tom, že je vůz bouraný či svařený z různých dílů. Důležité jsou i rady, jak ověřit původ auta, a to, zda má splacený leasing. "V souvislosti s nedávnými povodněmi budou jistě zajímavé i metody, jak odhalit, zda nebylo auto zatopeno," uvedl předseda sdružení Petr Mikšovský.
Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel, řekl, že pozměňování identifikačních údajů aut představuje v ČR obrovský problém. Ze 150.000 prověrek, které jeho firma provedla, byl původ auta problematický u 19 procent případů.
Pro určení identity automobilu je nejdůležitější VIN kód, který bývá vyražen v motorovém prostoru a který musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Mezi další údaje, které může kupec ojetého auta ověřit, patří typ a číslo motoru, typový štítek nebo výrobní kódy skel, sedadel či bezpečnostních pásů.
Počet krádeží aut v ČR delší dobu stagnuje; každý rok přijde o vůz zhruba 25.000 majitelů. Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů by zlepšení statistik pomohlo zavedení povinného prověřování historie vozidla při každé změně majitele. V Maďarsku, kde toto opatření funguje od roku 1996, se počet krádeží aut snížil více než třikrát.