Téma týdne: Starosti i radosti na čtyřech kolech
Samotná koupě ať za hotové nebo na leasing, úvěr, půjčkou od rodiny nebo přátel je prvním a zároveň výrazným vydáním. Kalkulovat ale musíme také samotný provoz auta. Pokud si vyberete vůz a rozpočet rodiny splátkami zatížíte příliš silně, může se vám stát, že váš nový miláček bude stát v garáži nebo na ulici. Nebudete mít dostatek dalších peněz na jeho provoz. A že jsou provozní náklady vysoké nemusíme nijak zdůrazňovat. Ostatně zde je výběr těch nejpodstatnějších.
Pojištění
O pojištění jsme tento týden podrobně psali v tomto článku. Zde si pouze připomeňme, že pojištění odpovědnosti je pro každé vozidlo povinné ze zákona a havarijní nebo živelná pojistka je na vaší svobodné vůli. Když si ji platit nebudete, ušetříte sice až desítky tisíc korun ročně (u aut s pořizovací hodnotou kolem miliónu korun), ale riziko ztráty financí vlivem autonehody a následné opravy nesete celé vy sami. Oprava na první pohled drobné nehody vás přijde nepříjemně draho. O krádeži vozu samotného ani nemluvě.
Palivo
Významnou položkou při provozování auta jsou náklady na benzín, naftu nebo alternativní paliva (LPG, elektromobil,...). Cena ropy na světových trzích neustále roste a s ní svázaná cena benzínu a nafty na burzách stoupá taktéž. Barel ropy se dnes prodává za více něž 73 USD (podrobnosti o cenách ropy zde). Před několika lety to bylo dolarů 20. Je tedy jasné, že produkty z ropy zdražují téměř přímoúměrně. Jedinou útěchou pro domácí motoristy je pak posilující koruna vůči dolaru. Ta nám "drží" cenu paliv na relativně přijatelné úrovni. I tak se ale pravděpodobně v létě dočkáme ceny naturalu kolem 33 Kč/ litr. 100 km autem s průměrnou spotřebou 7 l/100 km pak vychází na cca 230 korun.
Úsporné se na první pohled může zdát využití dieselových motorů nebo vozů na plyn (LPG). Vyšší pořizovací náklady na naftová auta nebo přestavby vozů na LPG výhodu levnějšího provozu stírají.
Aktuální průměrné ceny naturalu 95 a nafty v Česku i jednotlivých regionech nově najdete zde.
Dálniční známka
Provoz na silnicích pro motorová vozidla a dálnicích je v Česku, stejně jako téměř všude v Evropě, zpoplatněn. U nás se poplatek vybírá jednorázově koupí dálniční známky. Ta je platná po celé síti v celkové délce 737,7 Km. Tabulka cen platných pro letošní rok je zde:
Motorové vozidlo nebo jízdní souprava | Kč |
---|---|
Jeden kalendářní rok | |
celková hmotnost do 3,5 tun | 900 |
celková hmotnost nad 3,5 tuny do 12 tun | 7 000 |
celková hmotnost nad 12 tun | 14 000 |
Jeden kalendářní měsíc | |
celková hmotnost do 3,5 tun | 300 |
celková hmotnost nad 3,5 tuny do 12 tun | 1 750 |
celková hmotnost nad 12 tun | 3 500 |
Deset dnů | |
celková hmotnost do 3,5 tun | 200 |
celková hmotnost nad 3,5 tuny do 12 tun | 650 |
celková hmotnost nad 12 tun | 1 300 |
celková hmotnost nad 12 tun | 250 |
Velmi pečlivě zvažte, zda po dálnicích opravdu potřebujete jezdit a zda tento náklad budete do provozních nákladů kalkulovat.
Ostatní provozní náklady
Do běžných provozních nákladů vozidla musíme počítat nejen výše zmíněné palivo, ale také ostatní nutné náklady jako jsou letní a zimní pneu, provozní kapaliny, náklady na běžný servis atd. Pokud používáte soukromé vozidlo ke služebním cestám, pak jsou tyto náklady ze zákona vyčísleny na 3,50 Kč/km. Připočteme-li k tomu cenu paliva cca 2,30 Kč/km, vyjde nám částka 5,80 jako náklad na provoz vozidla na jeden kilometr. Cesta z Prahy do Brna takto vypočtená je pak velmi vysoká - přibližně 2500 korun. A to je částka pro rodinný rozpočet většinou neakceptovatelná. Dokazuje nám, že provoz vlastního soukromého vozidla je velmi drahý.
Pokuty
Pokud neušetříte nic na pojištění, benzínu a dálniční známce, pak zcela jistě můžete ušetřit na pokutách. Stačí k tomu málo: jezdit podle předpisů a pravidel. Netelefonovat za jízdy, nejezdit rychle, parkovat na místech k tomu určených, jezdit připoutaní bezpečnostním pásem. To je výčet nejčastějších přestupků, kterých se na silnicích dopouštíme. Od 1.7. letošního roku začne platit nový zákon o přestupcích. Ten je k řidičům nekompromisní a mimo změn, které uvítá většina motoristů (celoroční povinnost svícení) zavádí i novinky méně příjemné. Tou největší je zavedení tzv. bodového systému. Každý prohřešek řidiče je oceněn určitým počtem bodů, které se sčítají a při dosažení určitého počtu je dočasně odebrán řidičský průkaz. Výrazným způsobem se zvyšují také pokuty za přestupky. Za telefonování za jízdy od července zaplatíte minimálně 1500 korun a navíc dostanete 3 trestné body. Pokud jich nasbíráte 12, přijdete o řidičské oprávnění a za volant se nějaký čas neposadíte.
Úplný přehled pokut, přehled bodových ohodnocení a další informace najdete na této stránce provozované Ministerstvem dopravy.
Závěr
Nejen cena auta, ale i jeho provoz jsou zátěží pro rodinný rozpočet. Zvažujte vždy všechny alternativy a nenapínejte vaše finance nad únosnou míru. Pokud navíc budete dodržovat dopravní předpisy, nebudete muset zbytečně vydávat další peníze na pokuty.
Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.