Konečné slovo o trase komunikace budou mít 22. června krajští zastupitelé, kteří v minulosti dvakrát schválili severní trasu přes Ústeckoorlicko. Na posledním zasedání v dubnu však rozhodli o zahájení jednání s příslušnými orgány i o jižní variantě Svitavskem. Obě varianty odmítá řada obyvatel tamních regionů.
"Z této rychlostní komunikace se stane priorita České republiky v dopravních investicích. Je to paralelní propojení východu a západu České republiky a jen takové může přinést odlehčení dálnice D1," uvedl ministr. Silnice má podle něj přednost před rozšířením D1, centrální spojnice mezi Prahou a Brnem.
Města na severu však stále trvají na "své" trase. "Město Česká Třebová má pořád, do rozhodnutí zastupitelstva Pardubického kraje, usnesení o severní variantě," řekl starosta města Jaroslav Zedník. Pracuje se však rovněž na přivaděči při případné změně názorů zastupitelů ve prospěch jižní trasy.
"V rámci jižní varianty nebudeme blokovat projektování, ale budeme požadovat přivaděč, aby Česká Třebová byla propojena do pěti minut jízdou autem z naší lokality na R35," dodal Zedník. V případě čtyřpruhu by se náklady pohybovaly kolem miliardy korun. Odmítavě se k jihu vyjádřili i v Ústí nad Orlicí a ve Vysokém Mýtě. "Memorandum je pěkná věc, ale nemá právní zřetel a negarantuje přivaděče v rozsahu, v jakém jsou namalovány," uvedl místostarosta Vysokého Mýta Martin Krejza (ODS). Naproti tomu Litomyšl jižní variantu vítá, pokud nepovede po plánovaném obchvatu, ale dále od města.
Silnice R35 by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu spojující Čechy a Moravu. Komunikace by měla odlehčit dopravě na páteřní dálnici D1. R35 spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec.